به خاطر این ۵ ابزار هوش مصنوعی بهتر است به چشمانتان اعتماد نکنید
اینترنت مملو از اطلاعات گمراه کننده است که گاهی اوقات حتی متخصصان و حرفهای نیز گول می خورند. در چند سال گذشته، تعداد ابزارهای هوش مصنوعی به طور قابل توجهی افزایش یافته و پیچیدهتر شدهاند. در زیر به 5 مورد از این ابزارها می پردازیم که می توانند بسیاری از افراد را فریب دهند.
دیپفیک
دیپفیک ابزارهای هوش مصنوعی هستند که با استفاده از فیلم ها و تصاویر افراد واقعی، ویدیوهای جعلی ایجاد می کنند. به لطف این فناوری و با صرف زمان کمی، هر کسی می تواند با استفاده از چهره افراد مختلف فیلم های جعلی بسازد. به همین دلیل مثلاً میتوانند چهره یک بازیگر را روی صورت رئیسجمهور آمریکا بگذارند یا به سادگی دهان را عوض کنند و از طرف یک فرد مشهور حرفهای دلخواهشان را بزنند.
تا چند سال پیش، شبیه سازی صدای انسان با هوش مصنوعی امکان پذیر نبود، اما اکنون ابزارهایی برای این کار وجود دارد. این ابزارها می توانند صدای فرد مورد نظر را به صورت زنده شبیه سازی کنند و این بدان معناست که مثلا هکرها می توانند از صدای افراد در مکالمات تلفنی سوء استفاده کنند. بنابراین در اینترنت، بیشتر ویدیوها و فایل های صوتی حاشیه ای را به عنوان دیپفیک در نظر بگیرید، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر
در ماههای اخیر، ابزارهای هوش مصنوعی که برای ایجاد تصاویر استفاده میشوند، سر و صدای زیادی ایجاد کردهاند. به عنوان مثال، نقاشان و دیگر هنرمندان نگران هستند که بسیاری از آنها به زودی با پیشرفت های شگفت انگیز این ابزارها بیکار شوند.
این ابزارهای هوش مصنوعی در کنار نقاشیها و طراحیهای حیرتانگیز، در زمینهی ایجاد تصاویر واقعی هم عملکرد خیلی خوبی دارند. به عنوان مثال این ابزارها به کاربران اجازه میدهند که فقط بخشی از تصویر موردنظر را با توجه به محیط تصویر، تغییر دهند. به همین خاطر مثلا اگر یک نفر عروسک در دست خود گرفته، میتوانید با هوش مصنوعی میتوانید به راحتی این عروسک را به اسلحه تبدیل کنید. بنابراین این ابزارها هم امکانات زیادی را برای سوءاستفاده ایجاد میکنند.
ایجاد ویدیو با هوش مصنوعی
پس از محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر، اکنون شرکت ها می خواهند از همین روش برای ایجاد ویدیو استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکت متا موفق به توسعه ابزاری شد که می تواند با استفاده از هوش مصنوعی ویدیوهای کوتاه چند ثانیه ای ایجاد کند. اگرچه این ویدیوها در حال حاضر با محدودیت های زیادی روبرو هستند، اما کیفیت و زمان بندی آن ها به مرور زمان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
اگرچه ساخت فیلم های جعلی کار چندان سختی نیست، اما در هر صورت با استفاده از این نوع ابزارها، بدون شک تعداد فیلم های جعلی چند برابر خواهد شد.
چتبات
در حال حاضر، بسیاری از شرکتها در سراسر جهان از چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بخش مهمی از ارتباطات خود با مشتریان استفاده میکنند. مدلهای هوش مصنوعی آنقدر پیشرفته شدهاند که این سیستمها میتوانند در زمینههای مختلف با انسانها مکالمه طبیعی داشته باشند. وقتی نوبت به حوزههای خاصی میرسد، این سیستمهای هوش مصنوعی عملکرد بسیار خوبی دارند. به عنوان مثال، اگر کاربران در زمینه های خاصی سوالات فنی داشته باشند، هوش مصنوعی می تواند تا حد زیادی به سوالات آنها پاسخ دهد.
در حال حاضر هزاران ربات در شبکه های اجتماعی مانند توییتر وجود دارد، اگرچه این ربات ها چندان پیچیده نیستند. اما اکنون فناوری هوش مصنوعی به حدی رسیده است که یک ربات شبکه اجتماعی می تواند افراد زیادی را فریب دهد. هکرها حتی می توانند از فناوری های مختلف برای ایجاد تصاویر، فیلم ها و صداها استفاده کنند تا ربات را یک شخص واقعی جلوه دهند.
نویسندگی با هوش مصنوعی
سیستمهای هوش مصنوعی در زمینهی نوشتن متنهای مختلف هم روزبهروز بهتر میشوند. در کنار احتمال کنار گذاشتن انسانها و استفاده از این ابزارها برای نوشتن متون، باید به پتانسیل این ابزارها برای ایجاد خبرهای جعلی هم اشاره کنیم. این یعنی کافی است یک بات هوش مصنوعی را به عنوان یک شخصیت واقعی در شبکههای اجتماعی رها کنید و سپس با استفاده از همین ابزارهای پیشرفته، روزانه خبرهای جعلی جذابی را تولید کنید.
سخن آخر
با توسعه این نوع ابزارها، تشخیص تصاویر، فیلم ها، متون و صداهای جعلی بسیار دشوارتر از قبل می شود. در حال حاضر، ویدیوهای جعلی دیپفیک آنقدر پیشرفته شده اند که بسیاری از کاربران عادی نمی توانند جعلی بودن آنها را تشخیص دهند. به همین دلیل ابزارهای هوش مصنوعی مختلفی برای شناسایی این موارد در حال توسعه است. این بدان معناست که از هوش مصنوعی برای مقابله با این فناوری استفاده می شود.
احتمالا این رویکرد فقط تا مدتی جواب میدهد و از سوی دیگر ممکن است همین روش سرعت پیشرفت ابزارهای دردسرساز را افزایش دهد. بنابراین با توجه به این موضوع، بهتر است در اینترنت تمام اطلاعات را با شک و تردید در نظر بگیرید و فقط در صورت تایید از سوی منابع معتبر، آنها را باور کنید.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید