تیزرینگ

آموزش مراقبت در دوران بارداری

وبلاگ

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 119 بازدید
تیزرینگ
آموزش مراقبت در دوران بارداری

آموزش مراقبت در دوران بارداری

آموزش مراقبت در دوران بارداری

بارداری یکی از مهم ترین دوران مادر و نوزاد است و سلامت نوزاد و مادر در این دوران بسیار مهم است و مادران جوان باید سعی کنند معاینات دوره ای و مراجعه به پزشکان زنان و زایمان را در این دوران فراموش نکنند.

جالب است بدانید که آگاهی و رعایت توصیه های پزشکی در این دوران بسیار مهم است و لازم است در این دوران با مراقبت ها و توصیه های لازم آشنا شوید. پس با ما همراه باشید تا در مورد سلامتی خود و سلامت  نوزاد تان بیشتر بدانید.

خونریزی در دوران بارداری

خونریزی در دوران بارداری معمولا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به طور طبیعی زمانی که فرد در سه ماهه اول بارداری دچار خونریزی می شود، دلیل آن تاخیر جفت جنین، جمع آوری خون است و گاهی این وضعیت می تواند منجر به سقط جنین شود. لازم است بدانید که گاهی اوقات با مصرف دارو و استراحت می توان برای حفظ بارداری و جلوگیری از سقط اقدام کرد.

سایر علل خونریزی در دوران بارداری عبارتند از: حاملگی خارج رحمی، بیماری دهانه رحم، عفونت رحم، لانه گزینی و … اتفاق افتد.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

میل به زیبا بودن یک امر طبیعی است و بیشتر افراد دوست دارند موهای خود را برای زیبایی بیشتر رنگ کنند. اما بسیاری از زنان باردار از رنگ کردن موهای خود در این دوران می ترسند و فکر می کنند که می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. خطرناک نیست، اما بهتر است در سه ماهه اول بارداری و دو هفته آخر این دوره از رنگ کردن موهای خود خودداری کنید. از آنجایی که سه ماهه اول و دو هفته آخر بارداری زمان تشکیل و تکمیل اندام های جنین است، بهتر است این کار انجام نشود.

واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسن هایی که فرد در دوران بارداری دریافت می کند نقش بسزایی در سلامت فرد و جنین دارد. بهترین زمان برای واکسیناسیون قبل از بارداری است، زیرا برخی از واکسن ها را نمی توان در دوران بارداری استفاده کرد.
جالب است بدانید در دوران بارداری واکسن هایی که شامل: واکسن هپاتیت A، سرخک، سرخجه، آبله مرغان و  واکسن فلج اطفال را نباید تزریق کرد.

اما واکسن هایی که در دوران بارداری قابل استفاده هستند و خطری برای فرد و جنین ندارند عبارتند از: واکسن دیفتری، واکسن هپاتیت B و واکسن آنفلوانزا. همه خانم های باردار توجه داشته باشند، اگر واکسیناسیون شما کامل نشد، حتما واکسیناسیون خود را در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم و سوم کامل کنید.

تغذیه صحیح در دوران بارداری

معمولا بسیاری از مردم فکر می کنند که یک زن باردار باید دو برابر یک فرد عادی غذا بخورد. واقعیت این است که چنین برداشتی اشتباه است و آنچه در تغذیه زن باردار اهمیت دارد، تغذیه سالم است. رژیم غذایی خانم باردار باید شامل غذاهای زیر باشد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

استفاده از غذاهای حاوی اسید فولیک مانند: اسفناج، کلم بروکلی، زرده تخم مرغ، موز و گوجه فرنگی، غذاهای حاوی آهن مانند گوشت و لوبیا، غذاهای حاوی ید و غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات می باشد.

محدودیت ورزش در دوران بارداری

اغلب دیده می شود که زنان در دوران بارداری از فعالیت و ورزش اجتناب می کنند. در واقع باید بدانید که خانم ها باید در دوران بارداری ورزش کنند و در دوران بارداری ورزش های خاصی انجام دهند و از کم تحرکی بپرهیزند.

جالب است بدانید که تنها در موارد خاصی به خانم باردار توصیه می شود که غیر فعال باشد که تنها با نظر بهترین متخصص زنان و زایمان و بسته به شرایط فردی مشخص می شود.

استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده، هنوز استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری ممنوعیتی ندارد. اما برای جلوگیری از بروز مشکل برای نوزاد، بهتر است نکات احتیاطی را رعایت کنید و مدام از تلفن همراه استفاده نکنید.

آلرژی در دوران بارداری

برخی از زنان در دوران بارداری ممکن است به موادی حساسیت داشته باشند  که این امر می تواند موجب بروز آلرژی در آن ها شود که بهترین راه این است که موادی را که به آنها حساسیت دارید پیدا کنید و از آن مواد دوری کنید. همچنین برای مقابله با آلرژی می توان استراحت کرد، از سرم شستشوی نمکی استفاده کرد و مرتب استحمام کرد.

مراقبت های سه ماهه اول دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری بسیار مهم خواهد بود زیرا معمولا مدت بارداری به سه دوره تقسیم می شود: سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم.

مراقبت در سه ماهه اول بارداری از لحظه مثبت شدن تست بتا HCG تا هفته چهاردهم بارداری است. در این مدت پس از مثبت شدن آزمایش بتا HCG باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد تا با انجام معاینات و سونوگرافی صورت مشخص شود که بارداری در خارج از رحم اتفاق افتاده است یا داخل آن.

وقتی مطمئن هستید که بارداری در داخل رحم اتفاق افتاده است. در هفته هفتم بارداری، قلب جنین باید با سونوگرافی بررسی شود. اگر قلب جنین تشکیل شده باشد، متخصص زنان و زایمان باید آزمایش های معمول بارداری را تجویز کند که شامل: آزمایش تیروئید، آزمایش دیابت، گروه خون و تعدادی آزمایش دیگر است.

بعد از انجام این آزمایشات در هفته دوازدهم بارداری باید سونوگرافی NT چک و بررسی شود، در واقع سونوگرافی NT پشت گردن جنین را اسکن می کند که بررسی می شود که مشخص می نماید تا جنین مبتلا به تعدادی از آنومالی ها هست یا خیر.

همزمان با این سونوگرافی، تست غربالگری سه ماهه اول نیز انجام می شود. آزمایش غربالگری در واقع نوعی آزمایش خون است که به عنوان آزمایش غربالگری سه ماهه اول شناخته می شود.

تغذیه در سه ماهه اول دوران بارداری

یکی از سوالات رایج در بین مردم این است که از چه نوع غذایی می توانند استفاده کنند، باید بدانید که فرد می تواند از هر غذایی استفاده کند و فقط موادی وجود دارد که برای خانم های باردار ممنوع است که عبارتند از:

ماهی های اقیانوسی یا ماهی های بزرگ و تن ماهی می باشد و همچنین مواد غذایی که سرشار از ویتامین A هستند، ممنوع است.

افرادی که حالت تهوع و استفراغ دارند بهتر است از مواد غذایی تند و محرک دستگاه گوارش را استفاده نکنند.

داروهایی مصرفی در سه ماهه اول دوران بارداری

در دوران بارداری باید از داروهای را طبق تجویز پزشک معالج استفاده کنید، از جمله این نوع داروها. فولیک اسید، مکمل های سه ماهه اول می باشد. شایان ذکر است که باید از سبزیجات و ویتامین ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

داروهایی مصرفی در سه ماهه اول دوران بارداری

مراقبت های سه ماهه دوم بارداری

مراقبت های دوران بارداری سه ماهه دوم از پایان هفته چهاردهم تا هفته بیست و هشتم بارداری آغاز می شود و سه ماهه دوم محسوب می شود.

در این دوره آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری که بین هفته شانزده تا نوزدهم بارداری باید انجام شود. این آزمایش شامل غربالگری چهارگانه است و پس از انجام سونوگرافی، باید آزمایش خون انجام شود.

ضمنا در طول بارداری شانزده تا نوزده هفته بایستی طول دهانه رحم از لحاظ احتمال زایمان زودرس در سن حاملگی بالا و در این دوره در هفته هجده تا بیست هفته یک سونوگرافی آنومالی بایستی انجام گردد که شامل اسکن کل جنین است که کمک می کند تا تعدادی از آنومالی ها مشخص شود. لازم به ذکر است که در این هفته از بارداری همراه با سونوگرافی آنومالی بایستی حتما طول دهانه رحم بررسی شود.

داروهایی مصرفی در سه ماهه دوم دوران بارداری

از داروهایی که باید در این دوران بارداری مصرف شوند؛ از هفته شانزدهم بارداری قرص آهن و ویتامین برای فرد تجویز می شود. مصرف قرص فولیک اسید  تا هفته بیستم بارداری ادامه دارد و پس از این مدت نیازی به مصرف این دارو نیست.

مراقبت های سه ماهه سوم دوران بارداری

برای بسیاری از افراد، سه ماهه سوم بارداری می تواند یک زمان مضطرب باشد. شما در خانه هستید و برای ملاقات با نوزاد آینده خود هیجان زده هستید. اما شما همچنین مشغول آماده سازی برای اضافه کردن جدید خود هستید و در عین حال سعی می کنید سالم و راحت بمانید.

در اینجا لیستی از نگرانی های اصلی که ممکن است در مورد سه ماهه سوم داشته باشید، همراه با نکاتی برای کمک به شما در رسیدن ایمن و راحت در روز زایمان آورده شده است.

سه ماهه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم شروع شده و تا هفته چهلم ادامه خواهد داشت. در هفته بیست و هشتم بارداری، فرد باید آزمایش خاصی انجام دهد که شامل آزمایش خون، آزمایش پودر قند، آزمایش ادرار یا کشت ادرار و آزمایش کبد است. 

در واقع این آزمایشات تعیین می کند که آیا بیمار به مراقبت های ویژه نیاز دارد یا احتمال ابتلا به دیابت را دارد. همچنین اگر  فرد گروه خونی منفی دارد و همسرش دارای گروه خونی مثبت باشد، باید بین هفته بیست و هشتم تا سی و دوم آمپول روگام تزریق شود.

در هفته سی و پنجم بارداری سونوگرافی برای بررسی وزن جنین،پوزیشن سر جنین و همچنین نوع زایمان انجام می شود تا آزمایشات لازم انجام شود.

در هفته سی و پنجم تا پایان بارداری به خصوص افرادی که برای اولین بار باردار می شوند باید از نظر نوع لگن بررسی شوند تا مشخص شود که آیا فرد قادر به زایمان طبیعی است یا خیر.

نکات طلایی در سه ماهه سوم دوران بارداری

در سه ماهه سوم، توجه به وزن جنین بسیار مهم است. گاهی اوقات برخی از جنین ها به خوبی رشد نمی کنند و رشد متناسبی ندارند و این باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

همچنین افرادی که سابقه دیابت دارند، این بیماری باعث رشد بیش از حد جنین می شود و این امر مشکلاتی را برای خود و جنین ایجاد می کند و جنین در معده مادر مدفوع می کند که منجر به خفگی می شود.

به همین دلیل سه ماهه سوم بارداری دوران بسیار مهمی است و باید مراقبت های لازم را انجام دهید و معاینات دوره ای را فراموش نکنید.

مراجعات دوران بارداری

از ابتدا که مشخص شد باردار است تا هفته سی و دوم بارداری باید هر ماه تحت معاینات پزشکی قرار گیرد و از هفته سی و دوم تا سی و ششم – هر دو هفته یکبار و از هفته سی و ششم تا هفته چهلم بارداری باید تحت معاینات پزشکی قرار گیرد تا هفته ای یک بار تحت مراقبت و معاینات پزشکی قرار گیرد.

البته دستورالعمل‌های پزشکی بسته به شرایط فرد متفاوت است، اگر فردی سابقه دیابت، فشار خون یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد، ممکن است زودتر از این زمان‌ها به پزشک مراجعه کند.

به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *