رپورتاژ آگهی چیست؟
همانطور که می دانید موضوع روابط عمومی و به خصوص روابط عمومی دیجیتال در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است. رپورتاژ آگهی یکی از زیرمجموعه های مهم روابط عمومی است و اهمیت بسیار زیاد آن بسیاری از افراد را به این فکر می اندازد که تمام کارهای روابط عمومی انتشار رپورتاژ آگهی است. اما واقعاً اینطور نیست و ر رپورتاژ خبری در خیلی از موارد دیگر مانند معرفی یک محصول یا خدمت در رسانههای پرمخاطب کاربرد دارد.
حتما شنیده اید که برخی از شرکت ها به عنوان پربازدیدترین سایت ها در زمینه های مختلف، رپورتاژ آگهی منتشر کردهاند. البته به جز تحقق اهداف تبلیغاتی و بازاریابی، رپورتاژ خبری در گرفتن بک لینک نیز نقش زیادی دارد. در این مطلب میخواهیم ببینیم رپورتاژ آگهی چیست و چگونه به سئو سایت کمک میکند.
رپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) چیست؟
همانطور که حدس زده اید، یک رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در واقع نوعی تبلیغات متنی در قالب یک گزارش و یک خبر است. وب سایت معروف Entrepreneur در تعریف رپورتاژ آگهی می گوید:
رپورتاژ آگهی ( رپورتاژ خبری) در واقع اطلاعیهای است که توسط واحد روابط عمومی با هدف اطلاعرسانی اتفاقات کسب و کار به مردم در رسانههای مختلف و انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر میشود. رپورتاژ خبری در واقع نوعی تبلیغ است که در قالب گزارش یا رپورتاژ خبری نوشته می شود و البته باید از نظر تبلیغاتی یک فرد متخصص و خبره روی آن کار کند. در رپورتاژ آگهی شما مخاطبان خود را در مسیر خاصی همراهی می کنید تا به سمتی که میخواهید هدایت شوند و اتفاقی که میخواهید رقم بخورد.
رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکل است؟
در دنیای امروز که مخاطبان زیادی در اینترنت وجود دارد، تبلیغات و بازاریابی رنگ دیگری به خود گرفته است و شاهد استفاده از ابزارهای تبلیغات آنلاین و دیجیتال هستیم. به همین دلیل رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات روابط عمومی برای اطلاع رسانی، تبلیغات و ارتباط با مخاطبان، تأثیر مهمی بر تبلیغات اینترنتی خواهد داشت.
در تبلیغات اینترنتی می توانید برنامه اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود را با انتشار رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در سایت های پرمخاطبی که مخاطبان هدف شما حضور دارند پیاده سازی کنید. علاوه بر این، سئو در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است و رپورتاژ یکی از مواردی است که تاثیر زیادی در سئو خواهد داشت.
مزایای رپورتاژ آگهی کدام است؟
طبیعتاً کمپین های روابط عمومی به هر شکلی که اجرا شوند بسیار مهم هستند. یکی از دلایلی که رپورتاژ آگهی بسیار مهم است، فراگیر بودن نحوه انتشار متن در طیف گسترده ای از رسانه های آفلاین و آنلاین است.
البته رپورتاژ خبری یا تبلیغاتی مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از مهم ترین مزایای آن اشاره می کنیم:
دید بیشتر
با توجه به فراگیر بودن و جامعیت رپورتاژ آگهی که در بالا به آن اشاره کردیم، می توانید کانال های زیادی را برای توزیع محتوا مانند سایت های پربازدید، شبکه های اجتماعی، رسانه های مکتوب و … انتخاب کنید تا بتوانید دایره وسیعی از مخاطبان را هدف قرار دهید. بنابراین انتشار ررپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و محصولات شما را چندین برابر می کند و یکی از کارکردهای اصلی رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است.
برای همه مناسب است
یکی دیگر از مزیت های مهم رپورتاژ آگهی این است که تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ می توانند از این روش برای اهداف مختلف استفاده کنند. مهم نیست که کسب و کار شما یک نمونه B2B یا B2C باشد، مهم این است که با انتشار یک رپورتاژ آگهی قدرتمند می توانید پیام خود را به مخاطبان زیادی منتقل کنید.
برندسازی و افزایش اعتماد به برند
همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از مهمترین مزایای انتشار رپورتاژ در کانال های پرمخاطب توزیع محتوا، این است که آگاهی از برند شما بیشتر میشود.. علاوه بر این، ادامه انتشار رپورتاژ ها می تواند به ایجاد اعتماد در برند شما کمک کند.
قیمت مناسب
رپورتاژ خبری نسبت به برخی از روشهای دیگر هزینه مناسبتری دارد و حتی اگر رپورتاژ به اندازهای قوی باشد که مخاطبان زیادی را جذب کند، بسیاری از کانالهای توزیع محتوا آن را منتشر میکنند. با یک هزینه معقول میتوانید پیام خود را به گوش مخاطبان هدفتان برسانید، نرخ تبدیل و وضعیت سئوی سایت را بهبود بخشید.
بهبود سئو
انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای دریافت بک لینک و بهبود سئوی خارج از سایت شماست. دلیل اصلی این مشکل این است که وقتی گزارش خود را در یک سایت محبوب ارسال می کنید و به کلمات کلیدی مورد نظر خود لینک می دهید، می توانید یک لینک فالو از یک سایت معتبر داشته باشید. همچنین متن گزارش شما در نتایج گوگل رتبه خوبی خواهد داشت.
هنگام تهیه رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
قبل از انتخاب کانال های مناسب توزیع محتوا برای انتشار رپورتاژ و رساندن پیام به مخاطب، مرحله مهمی به نام آمادهسازی و تدوین رپورتاژ وجود دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای تهیه رپورتاژ آگهی نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم و در ادامه به چند مورد مهم اشاره خواهیم کرد.
رعایت ساختار
برای نوشتن هر نوع متنی ساختار خاصی وجود دارد که باید اصول درستی را رعایت کنید. رپورتاژ نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما باید بتوانید ساختار مناسب آن را گام به گام از ابتدا تا انتها دنبال کرده و نوشتن کال تو اکشن (CTA) رعایت کنید.
مقاله یا خبر بنویسید
قرار نیست به صورت مستقیم تبلیغاتی را منتشر کنیم و ما همان طور که از نام رپورتاژ آگهی پیداست، به دنبال این هستیم که اطلاع رسانی، تبلیغات و برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق متنی که ماهیت خبری و مقالهای دارد انجام شود.
کپی نکنید
تمام ارزش یک رپورتاژ آگهی خوب در ساخت و منحصر به فرد بودن آن است. به هیچ وجه رپورتاژ شما نباید کپی باشد یا شباهت زیادی به نمونه های رپورتاژ آگهی دیگر داشته باشد.
از کلمات کلیدی استفاده کنید
مطمئن شوید که از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی همخانواده آن استفاده کنید تا مخاطبان شما بتوانند به سرعت متوجه شوند که روی چه چیزی تمرکز می کنید. علاوه بر این موضوع روی بهبود سئوی سایت نیز موثر است
ارزش آفرینی و کاربردی بودن
در حین رپورتاژ پس از بیان مسائل و ارائه یک سری واقعیت ها باید نکاتی را درج کنید که برای مخاطب ارزش افزوده ایجاد کند و از سوی دیگر کاربردی باشد. این بدان معناست که شما باید مخاطبان خود را به گونه ای کنجکاو کنید که آنها تشویق شوند تا ببینند برند، محصولات و خدمات شما چیست.
یک تیتر جذاب بنویسید
هیچ چیز مانند یک تیتر جذاب نمی تواند مخاطب را تشویق کند که پیوند گزارش را باز کند و کل مطلب را بخواند. نوشتن تیتر و لید حرفهای و جذاب کار سادهای نیست و قطعا به کمک یک متخصص نیاز خواهید داشت.
استفاده از المانهای تصویری
در رپورتاژ باید مانند یک مقاله یا خبر از المانهای تصویری به خصوص عکس های جذاب مرتبط با موضوع گزارش و کسب و کار خود استفاده کنید.
آن را کوتاه و مفید نگه دارید
نکته دیگری که در تهیه رپورتاژ آگهی باید به آن توجه کنید این است که مقاله شما طولانی نباشد. در واقع مخاطب به دنبال راه حل مشکل خود در قالب گزارش است و حوصله خواندن یک مقاله طولانی را ندارد.
چگونه رپورتاژ آگهی جذاب بنویسیم؟
برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی جذاب علاوه بر موارد گفته شده در قسمت قبلی باید نکات مهم دیگری را در نظر داشته باشید.
- ساده و رواننویسی
- انتخاب لحن و ادبیات درست
- کیفیت بالای محتوای متنی
- شناسایی صحیح مخاطبان
- انتخاب خوب موضوع جذاب و بهروز
- نتیجه گیری و کال تو اکشن صحیح
- رعایت اصول نگارشی و درستنویسی
رپورتاژ آگهی چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
همانطور که در این مقاله چندین بار اشاره کرده ایم،رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش های موثر در بهینه سازی سئو وب سایت ها می باشد. دلیل اصلی این امر از آنجا ناشی می شود که وقتی رپورتاژ خود را در کانال های توزیع محتوا و به خصوص سایت های پرطرفدار منتشر می کنید، این سایت ها به شما لینکی برای دنبال کردن می دهند و از آنجای که مطلب شما همیشه در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود و سایت منتشر کننده. اعتبار بسیار خوبی دارد، در نتیجه وضعیت سئو سایت شما بسیار بهتر خواهد شد.
تعرفه و قیمت رپورتاژ آگهی چقدر است؟
هر سایت برای نمایش رپورتاژتان از شما هزینه دریافت می کند. تعرفه رپورتاژ آگهی در سایت های مختلف حتی با زمینه های کاری مشترک ممکن است متفاوت باشد، زیرا به دلیل عدم وجود مرجعی برای تعیین تعرفه و قیمت ثابت،هر وبسایتی بنا بر قوانین داخلی خود قیمتی پیشنهادی برای انتشار رپورتاژ آگهی در نظر میگیرد. شخصی که می خواهد رپورتاژ آگهی سفارش دهد اول از همه به کیفیت سایت توجه می کند. به همین دلیل، مردم معمولاً اعتبار دامنه (Domain Authority) و قدرت صفحه (Page Authority) وبسایتهای مختلف را با هم مقایسه میکنند تا سایت مناسبی را برای نمایش انتخاب کنند. تعرفه رپورتاژ در سایتهای ایرانی از 200 هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان بسته به سایت، متفاوت است.
پلتفرم انتشار آگهی
از آنجایی که هماهنگی با وبسایتهای مختلف کاری وقتگیر و دشوار است، پلتفرمهایی جهت انتشار رپورتاژ آگهی وجود دارد تا به کسبوکارها کمک کنند از وبسایتهای منتشرکننده در حوزههای مختلف و لیست قیمتها باخبر شوند. از این رو کسبوکارها جهت خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی میتوانند راحتتر و مناسبتر تصمیمگیری کنند و وبسایتهای مناسبی برگزینند. تریبون پلتفرم انتشار آگهی است و سعی میکند مقرونبهصرفهترین قیمتها را در اختیار کسبوکارها قرار دهد و پکیج های رپورتاژ آگهی ویژهای طراحی کند.
جمع بندی
رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش های تبلیغات، اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبان است که به آنها فرصت می دهد. هم این واقعیت که شما می توانید پیام خود را به طیف گسترده ای از مخاطبان برسانید و هم اینکه گزارش در سایت های محبوب و پربازدید به بهبود سئو سایت شما کمک می کند.
تقریبا همه کسب و کارها می توانند از رپورتاژ خبری استفاده کنند، اما این امر مستلزم آن است که بتوانید رپورتاژ حرفه ای، استاندارد و جذاب تهیه کنید و در آن حرفی برای گفتن داشته باشید.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید