تیزرینگ
تیزرینگ
دلایل برق دزدی ماشین چیست و چطور آن را تشخیص دهیم؟

دلایل برق دزدی ماشین چیست و چطور آن را تشخیص دهیم؟

دلایل برق دزدی ماشین چیست و چطور آن را تشخیص دهیم؟

برق دزدی ماشین یک اصطلاح عامیانه است که صاحبان خودرو از آن هراس دارند. دلیل این ترس آسیبی است که این اتفاق می تواند به اجزای مختلف خودرو وارد کند و هزینه های کلانی را بر دوش صاحب خودرو بگذارد. دزدی برق در واقع استفاده نادرست از باتری است و زمانی اتفاق می افتد که ماشین خاموش باشد.

وقتی باتری ماشین خیلی سریع خالی می شود، باید به برق دزدی ماشین مشکوک شوید. این بدان معناست که احتمالاً چندین قسمت از خودرو به طور غیر ضروری از باتری انرژی مصرف می کند. این معمولاً زمانی آشکار می شود که ماشین روشن نمی شود ، یعنی عملکرد استارت خراب است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع دزدی برق باید با آن آشنا شد و برای رفع این مشکل تلاش کرد.

در اینجا به شما خواهیم گفت که دلایل اصلی برق دزدی ماشین چیست تا در صورت بروز چنین مشکلی، رفع آن آسان و ساده باشد.

برق دزدی ماشین به چه معناست؟

باتری خودرو وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد. وقتی سوئیچ را می بندید و ماشین خاموش می شود، هنوز اتصال از باتری قطع نشده است و برخی از اجزای ماشین مانند رادیو، ساعت، دزدگیر یا قفل مرکزی همچنان از باتری استفاده می کنند، اما میزان استفاده این قطعات آنقدر زیاد نیست که باتری ماشین شما خالی شود.

میزان برق مصرفی در خودروهای جدید بین 50 تا 80 آمپر و در خودروهای قدیمی زیر 50 آمپر است. اگر باتری بیش از این مقدار برق مصرف کند، بسیار سریعتر از حد انتظار تخلیه می شود. اگر این قدرت دزدیده شده توسط خودرو بسیار کمتر از چند میلی آمپر باشد، معمولاً اتفاق خاصی نمی افتد. اما زمانی که این مقدار به چندین آمپر برسد، پس از خاموش کردن خودرو، باتری به تدریج تخلیه می شود. مشکل اصلی روشن نشدن خودرو از اینجا شروع می شود.

چطور بفهمیم برق دزدی خودرو از کجاست؟

دزدی برق خودرو می تواند ناشی از خرابی بسیاری از قسمت های سیستم برق‌رسانی ماشین باشد. حتی گاهی وجود اختلال در عملکرد وایر شمع و کوئل باعث برق دزدی خودرو می‌شود. در این مواقع جرقه کوئل به وایر شمع‌ها نمی‌رسد و ماشین به مشکل می‌خورد.

علاوه بر موارد ذکر شده، وجود اشکال در سیستم های دیگر خودرو نیز می تواند باعث برق دزدی شود. برای اینکه متوجه شوید دزدی برق خودرو از کجاست، ابتدا باید تمام قطعات متصل به باتری را بررسی کنید تا مشکل را پیدا کنید.

چطور بفهمیم برق دزدی خودرو از کجاست؟

احتمال برق دزدی کدام قطعات از همه بیشتر است؟

بیشترین احتمال برق دزدی مربوط به سیستم پخش خودرو، رادیو، سیستم قفل مرکزی، دزدگیر، وایر شمع و کوئل است. این موارد باید توسط مکانیک خودرو بررسی شود تا در صورت وجود برق دزدی فعلی در آنها تعمیر شود.

برخی از مشکلات خودرو مانند دزدی برق باعث خالی شدن باتری می شود که نباید با این مشکل اشتباه گرفت. برای مثال روشن ماندن چراغ خودرو، خرابی باتری، دینام معیوب و مشکلات برق خودرو نیز باعث خالی شدن باتری می شود.

روش‌های تشخیص برق دزدی ماشین چیست؟

برای تشخیص برق دزدی، مکانیک ابتدا ماشین را خاموش می کند و یکی از سر باتری ها را جدا می کند. سپس روز بعد، قبل از استارت زدن ماشین، سر باتری را وصل می کند. اگر ماشین استارت بزند یعنی برق دزدی دارد اما اگر روشن نشد باید سایر اجزای ماشین مربوط به استارت بررسی شود.

برای اینکه علت برق دزدی خودرو را بیابید، روش های مختلفی وجود دارد که مکانیک یکی یکی آنها را امتحان می کند:

۱ – تشخیص برق دزدی ماشین با استفاده از لامپ

برای این منظور به 2 لامپ 2 ولتی نیاز دارید که با جریان 2 یا 3 آمپر کار می کنند و یک سیم نازک. قبل از شروع کار ابتدا ماشین را خاموش کرده و سوئیچ را از روی آن جدا کنید. تمام چراغ های خودرو و وسایل برقی باید خاموش و درب خودرو بسته شود.

سپس ابتدا یک سر سیم را به انتهای لامپ و سر دیگر را به باتری وصل کنید. اگر لامپ حتی به‌صورت ضعیف روشن شد، یعنی ماشین برق دزدی دارد. با این روش احتمال برق دزدی خودرو اثبات می‌شود، اما کماکان مشخص نیست که مشکل از کدام بخش ماشین است.

۲ – تشخیص برق دزدی با تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان

۲ – تشخیص برق دزدی با تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان

برای این منظور، ابتدا باید تمام مدارهای الکتریکی خودرو بررسی شود تا مشخص شود که کدام یک از این قطعات هنوز از باتری در هنگام خاموش شدن خودرو استفاده می کنند. در این قسمت نیازی به بررسی قطعاتی مانند سیستم رادیویی خودرو یا ساعت نیست، زیرا این قطعات در زمان خاموش بودن خودرو همچنان کار می کنند.

ابتدا ماشین را خاموش کنید و کلید را بردارید. درهای ماشین باید بسته باشد. در مرحله بعد، کابل مشکی با علامت (-) روی باتری را جدا کنید. سپس پروب یا همان میله اتصال را به سر منفی باتری وصل کنید. اکنون بایدپراب قرمز را به قسمت انتهایی باتری اتصال دهید.  سوکت پراب مشکی به ورودی و سوکت پراب قرمز را به ورودی بالای آمپر وصل کنید. حالا مولتی متر را روشن کنید. در این صورت باید صفر را روی صفحه مولتی متر ببینید.  در این مرحله باید کلید سلکتور را روی یک عدد کمتر بچرخانید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که جریان تشخیص داده شود.

اگر ماشین برق دزدی داشته باشد، عددی بی اشترز ۵۰ روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در این صورت علت برق دزدی ماشین وجود مشکلاتی در مدار الکتریکی آن است.

برای یافتن مداری که مشکل دارد، ابتدا باید فیوزها را یکی یکی جدا کنید، قرائت مولتی متر را بررسی کنید و فیوز را تعویض کنید و به سراغ فیوز بعدی بروید. اگر قرائت مولتی متر کمتر از محدوده استاندارد 0.03 تا 3.03 باشد، آن مدار مشکل دارد.

اگر در زیر داشبورد در سمت راننده و هم سمت شاگرد جعبه فیوز وجود دارد، ابتدا باید سوئیچ در را با یک گیره محکم بگیرید. در مرحله بعد، مولتی متر را روی شیشه جلو نصب کنید تا هر بار که هر فیوز را بردارید، به راحتی عدد را بخوانید.

همان روند قبلی را روی این جعبه فیوز هم پیاده کنید. روی در جعبه فیوزها اجزایی نوشته شده‌ است که به آنها متصل است. بنابراین با بررسی مسیر سیم‌کشی که در کتابچه راهنما مشخص شده است،‌ می‌توانید بفهمید که مثلاً سیستم پخش، چراغ یا کدام‌یک از اجزایی که به این جعبه فیوز متصل است، مشکل برق دزدی دارد.

۳ – تشخیص برق دزدی ماشین با روش تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

این روش احتمالا رایج ترین روش برای تشخیص علت دزدی برق است که البته بیشتر برای خودروهای قدیمی مناسب است. این ماشین ها دارای 1 یا 2 واحد کامپیوتری هستند که در ماشین های جدید به چندین واحد تبدیل شده اند. اگر یکی از این  واحدها در حال برق دزدی باشد،  قطع باتری آن را خاموش می کند و برق دزدیده شده قطع می شود. برای این منظور باید از مولتی متری استفاده کنید که دارای پراب‌های ظریف برای اتصال آسان به فیوز باشد.

در خودروهای قدیمی که دارای 2 واحد کامپیوتری هستند، معمولا کمتر از 1 ساعت طول می کشد تا آن واحدها خاموش شوند، اما در ماشین‌های جدید خاموش‌شدن واحدهای زیاد آنها گاهی ساعت‌ها زمان می‌برد. میزان این ساعت‌ها را باید از روی دفترچه راهنما بررسی کرد. در ابتدا باید ضمن روشن‌کردن مولتی‌متر، افت میزان ولتاژ برق را در مدارهای مختلف بخش‌های کامپیوتری بررسی کنید.

برای هر آزمایش، ابتدا پراب‌های مولتی متر را به پشت هر فیوز وصل کنید و به صفحه نمایش نگاه کنید. فیوزهای زیر داشبورد و زیر کاپوت نیز باید تست شوند. اگر ماشین در این قسمت‌ها برق دزدی نداشته باشد، افت ولتاژ باید صفر باشد. اگر این عدد تغییر کند، برق در آن مدار دزدیده شده است. در این مرحله مکانیک قطعه یا سیم مشکل دار را تعویض می کند و مشکل دزدی برق حل می شود.

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم دلیل برق‌ دزدی ماشین متفاوت است و گاهی اوقات اگر به زودی رفع نشود می تواند آسیب جدی به خودروی شما وارد کند. با این حال احتمال بروز مشکلات مختلف در سیستم برق خودرو طبیعی است، اما نکته مهم این است که اگر اطلاعات کافی از بروز چنین مشکلاتی دارید، دیگر نیازی به مراجعه به کارگاه و تعویض باتری خود ندارید.

به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید

Rate this post
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *