مقایسه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک
یکی از قدیمی ترین خودروهای تولید شده در ایران که چند سالی است تولید آن متوقف شده است، خودروی پراید است. با وجود پایان تولید این خودرو، همچنان شاهد هستیم سایپا برخی از خودروهای خود را با مشخصات خودروی قدیمی و نوستالژیک خود تولید کرده و تنها تغییرات جزئی را بر روی آن اعمال می کند.
تیبا، ساینا و کوئیک هر سه خودروی تولید سایپا هستند که با بررسی مشخصات فنی آنها متوجه می شویم که این سه خودرو تغییرات جزئی با پراید دارند اما به دلیل قیمت پایینی که نسبت به دیگر خودروهای ایرانی دارد، فروش بالایی دارند.این سه خودرو به ترتیب در سال های ۱۳۸۹، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ روانه بازار شدند و تولید آنها تا به امروز ادامه دارد.
در این مقاله به بررسی و مقایسه این سه خودروی معروف سایپا می پردازیم و در مورد مزایا و معایب هر یک از آنها صحبت می کنیم.
تیبا
تیبا اولین خودروی سایپا است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. این خودرو دارای موتور 4 سیلندر هشت سوپاپ است که دقیقاً همان موتور مورد استفاده در پراید است. تنها تفاوت موتور تیبا با موتور پراید افزایش قدرت و حجم موتور تیبا است و همین امر باعث می شود این خودرو قدرتمندتر از پراید باشد. علاوه بر این، حجم موتور تیبا از 1323 سی سی به 1503 رسیده و توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را دارد. از دیگر ویژگی های فنی خودرو تیبا می توان به سیستم تعلیق، اجزای جلوبندی، ترمز دیسکی جلو و ترمز کاسهای عقب اشاره کرد که شبیه به خودروی ریو دیگر تولیدی شرکت سایپا است.
اما سایپا در ساخت و طراحی خودروی تیبا بسیار ساده پیش رفته و هیچ ویژگی خاصی در این خودرو نمی توان یافت که بتوان به آن اشاره کرد. تمامی اجزای آن مانند چراغ های جلو، جلوپنجره، خطوط برجسته کاپوت، سپر و حتی گلگیرهای دو طرف خودرو همگی بسیار ساده و در عین حال قدیمی به نظر می رسند.
این سادگی به فضای داخلی خودرو نیز کشیده شده و طراحی قدیمی آن را می توان در داشبورد، غربیلک فرمان، کنسول وسط، دریچههای تهویه، فلاشر و کلیدهای تنظیم بخاری و کولر تیبا مشاهده کرد. حتی خلاقیت و نوآوری در نوع بالابر نیز در تیبا مشاهده نمیشود و نوع بالابر شیشه هم کاملا شبیه پراید است.
مشخصات فنی تیبا
نام خودرو | تیبا |
موتور | سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۵ دنده دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر در ساعت |
وزن | ۱۰۲۷ کیلوگرم |
فاصله بین دو محور | ۰ میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۹۵ لیتر در هر صد کیلومتر |
مزایا و معایب تیبا
مزایا | معایب |
قدرت بیشترِ پیشرانهی موتور تیبا و تقویت شدن آن نسبت به پراید | طراحیِ بسیار قدیمی |
ترمز و سیستم تعلیق بهتر | استفاده از پلاستیک خشک و بیکیفیت در ساخت اجزا و قطعات کابین |
استهلاک کم و هزینه پایین نگهداری و تعمیر آن | مشکل در انتقال قدرت |
قیمت پایین | – |
بر اساس اطلاعات 23 مهر 1402 قیمت خرید تیبا در بازار آزاد 343 میلیون تومان است که قیمت مدل هاچ بک آن است. قیمت تیبا مدل صندوقدار در بازار آزاد 335 میلیون تومان است.
ساینا
ساینا دومین خودروی سایپا است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. این خودرو دارای موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ است که دقیقاً همان موتور مورد استفاده در تیبا است. حجم موتور 1503 سی سی، قدرت آن 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر است. از دیگر ویژگی های فنی ساینا می توان به سیستم تعلیق،اجزای جلوبندی، ترمز دیسکی خنک شونده جلو و ترمز کاسهای عقب اشاره کرد. در مجموع می توان گفت که سیستم ترمز در خودروی ساینا نسبت به خودروی تیبا پیشرفته تر است. علاوه بر این سایپا این خودرو را در دو مدل اتومات و دندهای روانه بازار کرد.
طراحی بیرونی خودرو ساینا از نظر کیفیت تفاوت چندانی با تیبا ندارد اما می توان گفت کمی بهتر از تیبا است. در واقع می توان گفت ساینا فیس لیفت تیبا است. اما در مجموع همین سادگی و طراحی قدیمی در ساینا به چشم می خورد و تنها تغییرات کوچکی باعث شده این خودرو طراحی بهتری نسبت به تیبا داشته باشد و کمتر شبیه پراید شود. از جمله این تغییرات می توان به چراغ های روشنایی در روز، جلوپنجره کرومی و بزرگتر، تغییرات جزئی در طراحی سپر، تغییر شکل ورودی هوا در سپر، افزودن دو پروژکتور در انتهای سپر و همچنین آسان بازشو بودن درها میشوند.
در مورد طراحی داخلی نیز باید اشاره کنیم که ساینا مانند تیبا چشمگیر نیست و نمی توان گفت استانداردهای یک خودروی ممتاز را دارد. طراحی فرمان و داشبورد ساینا نیز مانند تیبا ساده است و روکش صندلی ساینا از همان متریال به کار رفته در تیبا استفاده می کند.
تنها نکته در مورد ساینا این است که برخی از مدل های ساینا از جمله ساینا s دارای کروز کنترل و صفحه نمایش لمسی هستند.
مشخصات فنی ساینا
نام خودرو | ساینا |
موتور | ۴ سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۵ دنده دستی یا اتوماتیک CVT |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر برساعت |
وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
فاصله بین دو محور | ۲۴۱۵ میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر در هر صد کیلومتر |
مزایا و معایب ساینا
مزایا | معایب |
نمای بیرونی زیباتر نسبت به تیبا | ساخته شدن تمام اجزای داخلی ساینا از پلاستیک خشک |
کمخرج و کماستهلاک | طراحی ساده و قدیمی |
ترمز پیشرفتهتر نسبت به تیبا | بیکیفیت بودن اجزای فنی |
اضافه شدن برخی آپشنها مانند کروز کنترل و صفحه نمایش لمسی به برخی نسخههای ساینا | – |
به گزارش 23 مهر 1402 قیمت ساینا در بازار آزاد 327 میلیون تومان است.
کوییک
کوییک سومین خودروی سایپا است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. مدل های قدیمی کوییک دقیقاً همان موتوری دارند که در تیبا و ساینا استفاده می شد. اما با تغییراتی که سایپا در مدل های جدید این خودرو انجام داد، در نسخه های جدید کوییک، سایپا از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ بهره می برد. کوئیک، تیبا و ساینا از نظر حجم موتور، توان خروجی و گشتاور تفاوتی ندارند. موتور کوییک 1503 سی سی قدرت موتور 87 اسب بخار. و گشتاور 128 نیوتن متر سیستم تعلیق کوییک همانند تیبا و ساینا بوده و این خودرو دارای سیستم ترمز مشابه ساینا می باشد. کوییک نیز مانند ساینا در دو نسخه اتومات و دندهای تولید می شود.
در مورد طراحی بیرونی کوییک نیز باید به این نکته اشاره کرد که تغییر چندانی بین این خودرو و تیبا و ساینا ایجاد نشده است. اما در برخی قسمت ها مانند جلوپنجره از ساینا بهتر است و سایز بزرگ این چراغ ها ظاهر این خودرو را زیباتر از ساینا کرده است. علاوه بر این، ورودی هوا در کوییک نیز بهتر از ساینا طراحی شده و دارای گلگیرهای لاستیکی مشکی است که ظاهری اسپرت به این خودرو بخشیده است. اما در مواردی مانند سپر، پروژکتور در دو انتهای سپر و چراغ های روشنایی در روز هیچ تفاوتی با ساینا ندارد.
اما تنها موردی که در کوییک نسبت به تیبا و ساینا یک مزیت بهشمار میآید، طراحی کابین این خودرو است. در واقع، سایپا در طراحی کابین کوییک بهتر از ساینا و تیبا عمل کرده است و از داشبورد دو رنگ و یک صفحه نمایش لمسی استفاده کرده است که شامل دوربین دید عقب در کنسول وسط میشود. علاوه بر این، غربیلک فرمان کوییک نیز بسیار جذابتر از ساینا و تیبا طراحی شده است و دکمههایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز روی فرمان نیز قرار گرفته است.
مشخصات فنی کوییک
نام خودرو | کوییک |
موتور | ۴ سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر در ساعت |
وزن | ۱۰۶۵ کیلوگرم |
فاصله بین دو محور | ۲۴۱۰ میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر |
مزایا و معایب کوییک
مزایا | معایب |
زیبایی سپر و غربیلک فرمان | کیفیت پایین در ساخت |
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | – |
امکانات خوب نسبت به قیمت | – |
طبق اطلاعات 23 مهر 1402 قیمت کوییک در کارخانه 193 میلیون و 312 هزار تومان و قیمت آن در بازار آزاد 342 میلیون تومان است. قیمت مدل اتوماتیک آن در کارخانه 327 میلیون و 87 هزار تومان و قیمت آن در بازار آزاد 422 میلیون تومان است.
نتیجهگیری
مقایسه این سه خودروی سایپا نشان میدهد که این سه در طراحی ظاهری و فنی تغییرات چندانی نداشتهاند و تنها مواردی جزئی را میتوان در آنها پیدا کرد که برخی مدلها را نسبت به خودرویی مانند پراید باکیفیتتر کرده است. در کل، باید عنوان کرد که این سه خودرو تفاوت خاصی در امکانات و قابلیتها ندارند و تنها با بررسی قیمت روز آنها و مقایسه آن با قیمت پراید میتوان تصمیم گرفت که کدام خودرو ارزش خرید دارد.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید