تیزرینگ

۴ نشانه مهم خرابی رینگ پیستون

خودرو

۱۸ آبان ۱۴۰۲ 140 بازدید
تیزرینگ
۴ نشانه مهم خرابی رینگ پیستون

۴ نشانه مهم خرابی رینگ پیستون

۴ نشانه مهم خرابی رینگ پیستون

داشتن مشکل خودرو و نیاز به رفع آن یکی از اتفاقات رایج مالکیت خودرو است. خودروها به دلیل استهلاک، نگهداری نامناسب، شرایط محیطی نامناسب و یا استفاده نامناسب دچار مشکل می شوند و مالک خودرو باید در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند. بنابراین اطلاع از علل بروز مشکلات از جمله علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای داخلی به صاحبان آن ها کمک می کند تا به سرعت مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کنند.

پراید در حال حاضر محبوب ترین خودروی اقتصادی در ایران است. این خودرو به دلیل استهلاک پایین و هزینه های نگهداری پایین شهرت دارد. با این حال حتی پراید هم مشکل دارد و باید هزینه تعمیرات را بپردازد. به همین دلیل در این مقاله علائم خرابی رینگ پیستون پراید را برای شما خواهیم گفت. لازم به ذکر است که اکثر خودروهای تولید شده در کشور مجهز به موتورهای چهار سیلندر خطی هستند، بنابراین علائم خرابی رینگ پیستون برای آنها مشترک است. از این رو با پی بردن به دلایل خرابی رینگ پیستون پراید به علل بروز این مشکل در سایر خودروهای داخلی نیز پی خواهیم برد.

رینگ پیستون چیست؟

پیش از آن که علائم خرابی رینگ پیستون پراید را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا توضیحی کوتاه در مورد این قطعه ارائه کنیم. همان‌گونه که از نام رینگ پیستون بر می‌آید، این قطعه یک بخش حلقه‌ای شکل در پیشرانه خودرو است. وظیفه رینگ پیستون، ایزوله کردن محفظه احتراق است. این قطعه شکاف‌های کوچک میان پیستون و دیواره محفظه احتراق را پر می‌کند و مانع نشت مخلوط سوخت و هوا یا دود ناشی از احتراق می‌شود؛ بنابراین کار اصلی رینگ پیستون، ایزوله نگه داشتن محفظه احتراق خودرو است.

رینگ پیستون از جنس فلز ساخته می‌شود تا در برابر حرارت و فشار بالا مقاومت داشته باشد. با این حال عوامل مختلف همچون فرسایش، فعالیت در دماهای بالا یا شوک‌های فیزیکی و حرارتی می‌توانند سلامت این قطعه را با مشکل مواجه کنند؛ بنابراین شناسایی علائم خرابی رینگ پیستون برای مالکین خودرو موضوعی ضروری محسوب می‌شود.

علائم خرابی رینگ پیستون

هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل می‌شود، مسئله نشتی از محفظه سیلندر رخ خواهد داد؛ بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا یا دود حاصل از احتراق، از این محفظه به بیرون نشت خواهند کرد. ایراد در رینگ پیستون علاوه بر آن که موجب نشت مواد داخل محفظه احتراق به محیط خارج می‌شود، مواد خارج از محفظه احتراق را نیز به داخل آن هدایت می‌کند؛ به عبارت دیگر ایزوله بودن محفظه احتراق از بین می‌رود و عملکرد صحیح خودرو دچار ایراد خواهد شد.

علائم خرابی رینگ پیستون در اکثر خودروهای درون سوز کشور مشابه است. علاوه بر خودروهای ایرانی، بخش عمده‌ای از خودروهای خارجی و چینی موجود در بازار نیز به موتورهای چهار سیلندر خطی مجهز هستند. بارز‌ترین نشانه خرابی رینگ پیستون، کاهش راندمان موتور است؛ چرا که در این حالت موتور از حالت ایزوله خارج شده و در وضعیت ایده‌آل خود قرار ندارد. با این حال علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مرسوم در بازار ایران مشترک هستند؛ بنابراین با شناسایی علائم خرابی رینگ پیستون پراید، دلایل این مشکل در بسیاری دیگر از خودروهای بازار را نیز خواهید شناخت.

علایم خرابی رینگ پیستون پراید

علائم خرابی رینگ پیستون در پراید و سایر خودروهای مجهز به موتور چهار سیلندر خطی هشت سوپاپ به شرح زیر است:

افزایش خروج دود از اگزوز

زمانی که رینگ پیستون دچار مشکل می شود، روغن موتور وارد محفظه احتراق می شود. نتیجه این اتفاق ناگوار، سوختن روغن همراه با بنزین و هوا خواهد بود. سوختن روغن موتور دود غلیظ و آبی رنگ تولید می کند. بنابراین اگر دود خروجی از اگزوز خودرو شما غلیظتر از حد معمول به نظر می رسد و رنگ آن نیز تغییر کرده است، باید رینگ و پیستون خودرو خود را بررسی کنید.

کاهش بیش از حد سطح روغن موتور

کاهش سطح روغن موتور به میزان اندک یک مشکل رایج در موتورهای چهار سیلندر خطی معمولی است. اما اگر سطح روغن موتور خودروی شما در مدت زمان کوتاهی به شدت کاهش یافته است، باید در اسرع وقت رینگ پیستون آن را تعویض کنید. افت شدید سطح روغن در موتور به دلیل آسیب به رینگ پیستون و ورود روغن به محفظه احتراق رخ می دهد.

کاهش راندمان خودرو

اگر فکر می کنید خودروی شما مشکل شتاب دارد، باید به رینگ پیستون آن نگاه کنید. هنگامی که رینگ پیستون آسیب می بیند، عایق محفظه احتراق از بین می رود و بنابراین مقداری از مخلوط هوا و سوخت به بیرون نشت می کند. نتیجه این مشکل احتراق کمتر و تولید انرژی کمتر است. در نتیجه خودروی شما در شتاب گیری با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

کاهش راندمان خودرو

نشت گازهای روغنی به ورودی هوا

در قسمت های قبل توضیح دادیم که آسیب رینگ پیستون باعث ورود روغن به محفظه احتراق می شود. علاوه بر درگاه اگزوز، گازهای حاصل از احتراق روغن نیز می توانند به ورودی موتور سرایت کنند. بنابراین، اگر متوجه شدید که فیلتر هوا بیش از حد چرب و غیر طبیعی است، احتمالاً مشکل رینگ پیستون دارید.

دلایل خرابی رینگ پیستون

اکنون که با علائم آسیب دیدگی رینگ پیستون پراید و خودروهای مشابه آن آشنا شدید، وقت آن رسیده است که علت بروز این مشکل را دریابید. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، استهلاک این قطعه مهمترین دلیل خرابی رینگ پیستون است. این قطعات فلزی در دراز مدت مستهلک می شوند. از آنجایی که خودرو در ایران به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است، ادامه استفاده از آن برای بیش از ده سال طبیعی به نظر می رسد.بنابراین اگر مالک یک خودرو با کارکرد یا سن بالا هستید، فرسودگی رینگ پیستون در کمین موتور اتومبیل شما خواهد بود.

با این حال، دلایل دیگری برای خرابی رینگ پیستون وجود دارد. با شناسایی علل این مشکل و جلوگیری از بروز آن می توانید هزینه تعمیر خودروی خود را در دراز مدت کاهش دهید. برخی از دلایل خرابی رینگ پیستون به شرح زیر است:

عدم روانکاری سیلندر

اگر موتور اتومبیل شما با مشکلاتی در حوزه روانکاری و ارسال روغن به قطعات مختلف مواجه باشد، رینگ پیستون در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در این حالت روغن کافی به سیلندر و قطعات داخلی موتور تزریق نمی‌شود و بنابراین قطعات فلزی موتور روی یکدیگر ساییده می‌شوند. این اتفاق که به نام خشک کار کردن موتور شهرت دارد، باعث فرسایش زودرس رینگ و پیستون خواهد شد.

برهم خوردن فاصله‌ها در محفظه احتراق

فواصل مشخص شده برای پیستون، میله های اتصال و سایر قسمت های محرک ماشین دقیق محاسبه شده است. بنابراین در صورت دستکاری این فواصل، فشار روی سایر قسمت ها از جمله رینگ پیستون افزایش می یابد. به همین دلیل لازم است خودروی خود را در مراکز معتبر تعمیر کنید و پس از تعمیر از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

ساییده شدن بوش سیلندر و قطعات جانبی آن

اگر بوش سیلندر یا قطعات جانبی آن دچار فرسایش شوند، فشار مضاعفی به مجموعه رینگ پیستون وارد می‌شود. این فشار در نهایت به خرابی رینگ پیستون منجر خواهد شد. این معضل بر اثر فرسایش طولانی مدت یا تحت فشار بودن موتور رخ می‌دهد و البته برطرف کردن آن نیز هزینه گزافی را برای مالک به همراه خواهد داشت.

جمع بندی

موتورهای درون‌سوز به تعداد زیادی واشر پلاستیکی و فلزی مجهز هستند که وظیفه آنها ایزوله نگه داشتن موتور است. رینگ پیستون نیز یکی از همین واشرها است که وظیفه مهمی را برای مهر و موم کردن محفظه احتراق بر عهده دارد. اگر مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، اکنون می دانید خرابی رینگ پیستون روی پراید یا هر خودرو دیگری چه مشکلاتی را برای این خودرو ایجاد می کند.

با این حال، رینگ پیستون در بهترین حالت خود یک واشر محسوب می شود. البته این واشر فلزی است که در مقایسه با واشرهای پلاستیکی دوام بیشتری دارد. با این حال، رینگ پیستون نیز نیاز به تعویض و تعمیر دارد. استهلاک عامل اصلی کاهش عمر رینگ پیستون است و راه حل کاهش استهلاک روغن کاری مناسب است. بنابراین به عنوان یک راننده باید همیشه به سرویس های دوره ای توجه داشته باشید و از روغن مناسب وسیله نقلیه خود استفاده کنید. همچنین در صورت وجود مشکل در سیستم روغن کاری خودرو، سریعا آن را رفع کنید تا سایر مشکلات برای موتور خودرو شما پیش نیاید.

به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید

Rate this post
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *