چگونه به درس خواندن معتاد شویم و آن را لذتبخش کنیم؟
همه ما در دوران دانشجویی باید درس های زیادی بخوانیم و امتحان بدهیم. گاهی این درس ها برای ما جذاب و شیرین است و گاهی تلخ. چگونه یادگیری را سرگرم کننده کنیم؟ آیا می توان کاری یا کارهایی انجام داد که یادگیری از یک فعالیت سخت و اجباری را به یک فعالیت لذت بخش و سرگرم کننده تبدیل کند؟ چگونه به یادگیری معتاد شویم؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ در زیر 8 راه حل برای کمک به یادگیری بیشتر و بهتر در اختیار شما قرار می دهیم.
۱. به میزان سختی مباحث درسی توجه کنید
وقتی یک درس خیلی ساده به نظر می رسد، توجه ما را جلب نمی کند و زمان کمتری را صرف درسی می کنیم که فکر می کنیم آسان است. همچنین اگر درسی خیلی سخت به نظر می رسد سراغ آن نمی رویم زیرا فکر می کنیم هر چقدر هم تلاش کنیم به نتیجه نمی رسیم.
پس برای خواننده شدن باید به تدریج و با موضوعاتی با سختی متوسط شروع کرد. چیزی که کمی چالش برانگیز است و به ما انگیزه می دهد که ادامه دهیم.
۲. هدف و چالش تعیین کنید
یکی از روش های مطالعه، تعیین هدف و چالش قبل از شروع موضوع است. مثلاً وقتی می خواهید برای کنکور درس بخوانید، می توانید به خودتان قول بدهید که در یک بازه زمانی مشخص، تعداد مشخصی تست بزنید. برای افزایش انگیزه، برای خود پاداشی در نظر بگیرید. در این حالت مغز شما تمایل بیشتری برای رسیدن به هدف و دریافت پاداش پیدا می کند. به این ترتیب می توانید موضوعاتی را نیز مطالعه کنید که علاقه چندانی به آنها ندارید.
۳. برای درس خواندن برنامه هفتگی تنظیم کنید
یادگیری بدون برنامه ریزی غیر ممکن است. اما چگونه می توان برای مطالعه برنامه ریزی کرد؟ اجازه دهید ابتدا در مورد اهمیت داشتن برنامه و نقشه راه صحبت کنیم. به 2 گروه گفته شد که واکسن آنفولانزا بزنند. به یک گروه توصیه شد که بروند و این کار را انجام دهند و به گروه دیگر برگه ای حاوی راهنمای ایستگاه و برنامه واکسن داده شد. تقریباً هیچ کس از گروه اول واکسینه نشدند، اما اعضای گروه دوم همگی واکسن خود را دریافت کردند. همین مثال نشان می دهد که چگونه داشتن یک برنامه روزانه یا هفتگی مکتوب برای تکمیل یک کار، در اینجا یادگیری دروس، ما را با انگیزه تر می کند.
برای این کار می توانید از دفاتر برنامه ریزی درسی که چارچوب آماده دارند استفاده کنید یا خودتان آن را ترسیم کنید. در ستون عمودی درس ها و در ستون افقی روزهای هفته را بنویسید. حالا هر بار که موضوعی را می خوانید، طول تقریبی مطالعه را یادداشت کنید. بعد از یک هفته می توانید ارزیابی کنید که کدام درسی را بیشتر یاد گرفته اید و کدام را کمتر. همچنین می توانید ستونی را به فعالیتهای غیردرسی اختصاص دهید تا متوجه شوید که در طول هفته چقدر زمان صرف انجام کارهایی غیر از مطالعه کرده اید. در نهایت، مدت زمان و الگوی تمرین خود و آنچه را که باید تغییر دهید، خواهید دانست.
۴. گروهی درس بخوانید
یکی از راه های لذت بردن از یادگیری و تبدیل آن به یک فعالیت سرگرم کننده، مطالعه گروهی است. لازم نیست همه افراد گروه یک درس را بخوانند یا حتی حضوری مطالعه کنند. اگر بتوانید برای مطالعه موضوعی از همکلاسی ها کمک بگیرید و به آنها کمک کنید، علاقه بیشتری به یادگیری خواهید داشت.
روشهای مطالعه گروهی مختلفاند. مثلا میتوانید مباحث یک درس را تقسیمبندی کنید، هرکس یک مبحث را بخواند و سپس آن را به دیگر اعضای گروه درس بدهد. تدریس یک درس یکی از بهترین روشها برای ارزیابی این است که درس را تا چه حد خوب یاد گرفتهاید. روش دیگر مطالعه درس و سپس بحث و گفتوگو درباره آن است.
آموزش گروهی ممکن است برای همه جذاب نباشد. برخی ترجیح می دهند به تنهایی درس بخوانند. اما اگر عادت به گذراندن وقت با دوستان دارید، می توانید از این روش استفاده کنید، به شرطی که این گردهمایی واقعاً منجر به یادگیری شود.
۵. مناسبترین مکان و زمان درسخواندن را پیدا کنید
محیطی که در آن درس می خوانید و زمانی که در آن درس می خوانید به اندازه سایر مسائل مهم است. آیا محیط مطالعه شما از نور کافی برخوردار است؟ خلوت است یا شلوغ؟ عوامل مزاحم کداماند؟ آیا مکانی که در آن مطالعه می کنید به اندازه کافی راحت است؟اینها پرسشهایی هستند که برای بررسی محیطی که در آن درس میخوانید باید بپرسید. هرچند همیشه شرایط محیط ایدئال نیست، مهم است که خودتان برای بهترکردن محیط مطالعه خود کاری کنید. فراموش نکنید که تمرکزکردن نقش مهمی در یادگیری دارد، پس هرچه محیط مناسبتر و عوامل مزاحم کمتر باشد، تمرکز و یادگیری شما بیشتر میشود.
هر زمان که به “چگونه درس خوان شویم” فکر می کنید، به یاد داشته باشید که زمان مطالعه نیز در میزان یادگیری شما نقش دارد. اینکه هرکس چه زمانی بیشتر میخواند و بهتر یاد میگیرد، شخص به شخص متفاوت است و نمیتوان یک بازه زمانی به همه پیشنهاد کرد. بنابراین بهتر است با استفاده از تجربیات پیشین، زمانهایی درس بخوانید که حسوحال بهتری دارید.
۶. درسهای موردعلاقه را کنار درسهای دیگر قرار دهید
بر اساس علایق و استعدادهایمان، برخی موضوعات را دوست داریم و برخی دیگر را دوست نداریم. به احتمال زیاد هنگام مطالعه دروس مورد علاقه مان مشکل زیادی نداریم. علاقه ما به آنها انگیزه مطالعهشان میشود پس با درس هایی که واقعاً به آنها اهمیت نمی دهیم چه کنیم؟ با این حال، این درس ها در برنامه درسی مدرسه یا دانشگاه ما گنجانده شده است و ما چاره ای نداریم جز اینکه خودمان را مجبور به خواندن آنها کنیم. برای رفع این اجبار می توانید آموزش های مورد علاقه خود را در کنار آنها قرار دهید.
وقتی میخواهید در دفتر برنامهریزی درسی خود درسهای هر روز را بنویسید، بهتر است همیشه یک درس مورد علاقه را بعد از درسی که دوست ندارید قرار دهید. این مانند تعیین نوعی پاداش است. مثل این است که به خودت قول بدهی که بعد از تمام شدن درس فعلی، به درسی بروم که خیلی دوستش دارم.
۷. از وقفههای کوتاه میان درسخواندن غافل نشوید
مغز ما نمی تواند برای مدت طولانی روی یک چیز تمرکز کند. مغز نیز مانند سایر اندام ها به استراحت نیاز دارد. بنابراین هنگام مطالعه، حتما زمانی را برای استراحت بین موضوعات اختصاص دهید. این وقفه چقدر است؟ هیچ پاسخ واحدی وجود ندارد. برخی ترجیح می دهند 30 دقیقه استراحت کنند و برخی این مقدار را زیاد می دانند و بازگشت به درس را مشکل می دانند. زمان مناسبی را برای استراحت پیدا کنید، نه آنقدر که شما را از احساس یادگیری دور کند و نه آنقدر کم که اصلاً استراحت نداشته باشید.
۸. نگرش خود به درسخواندن و امتحاندادن را تغییر دهید
در سال ۲۰۱۷، مارک روبر از حدود ۵۰هزار دنبالکننده خود خواست تا در بازیای شرکت کنند که او طراحی کرده بود. بازی نوعی پازل بود که باید حل میشد. دنبالکنندگان مارک نمیدانستند هنگامی که هریک از بازیکنان شکست میخورد، مارک یکی از ۲ پیام متفاوت را تصادفی به او نمایش میدهد. در واقع بازیکنان به ۲ دسته تقسیم شده بودند. دسته اول هنگامی که شکست میخوردند چنین پیامی دریافت میکردند: «این روش جواب نداد. دوباره امتحان کنید.» و دسته دوم این پیام را دریافت میکردند: «این روش جواب نداد. شما ۵ امتیاز از دست دادید. حالا ۱۹۵ (از ۲۰۰ امتیاز نمایشدادهشده در ابتدای بازی) دارید. دوباره امتحان کنید.»
به نظر شما این دو گروه چگونه بازی را به پایان رساندند؟ 68 درصد از گروه اول توانستند بازی را با موفقیت به پایان برسانند. در حالی که 52 درصد از گروه دوم موفق شدند. جالبتر این بود که چند بار قبل از تسلیم شدن تلاش شد. در گروه اول، بازیکنان به طور متوسط 12 تلاش برای حل پازل داشتند. اما در گروه دوم میانگین تعداد تلاش فقط 5 بار بود.
بنابراین، نگرش ما نسبت به شکست نقش مهمی در یادگیری و تلاش ما دارد. اگر در یک امتحان مردود شوید، به خود می گویید که هنوز فرصت پیشرفت دارید و می توانید دوباره تلاش کنید، یا آنکه دست از تلاش میکشید و تسلیم شکست میشوید؟ بازخوردی که از خودتان دریافت می کنید نقش مهمی در پاسخ به سؤالات بالا دارد. با داشتن این نگرش که می توانم از شکست هایم درس بگیرم، انگیزه ای برای تلاش دوباره پیدا خواهید کرد.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید