هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟
ما آدمها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم، پس ماشین ها جای خود را دارند! همچنین، تفاوت زیادی بین ما و ماشین ها وجود دارد. اینکه جوش آوردن ماشین بر خلاف ما نه از هیجان و احساس بلکه از گرمای شدید این روزهای تابستان و فشار بالای موتور است که کاملا با منطق سازگار است. امروز می خواهیم به بایدها و نبایدهای که هنگام جوش آوردن ماشین بپردازیم.
در روزهای گرم تابستان، گاهی در بزرگراه ها یا خیابان های شهر افرادی را می بینیم که با کاپوت بالا در کنار خودروی پارک شده خود ایستاده اند و با گیجی به موتور داغ غرق در بخار و دود خیره شده اند. این خوب است، گاهی اوقات افرادی هستند که چند لیتر آب روی موتور خالی میکنند، در حالی که این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که یک راننده می تواند انجام دهد و خسارت مالی زیادی به موتور وارد کند! بنابراین در این شرایط اضطراری بهتر است به جای استرس، سردرگمی و انجام کارهایی که شرایط را بدتر می کند، آرام باشید و روی تصمیمات درست و منطقی تمرکز کنید.
علت جوش آوردن ماشین
قبل از اینکه به بایدها و نبایدهای در زمان جوش آوردن ماشین بپردازیم، بهتر است ببینیم چرا ماشین در وهله اول جوش میآورد و داغ میکند؟ به عبارت ساده، وقتی موتور بیش از حد گرم می شود، ماشین جوش میآورد. دلایل داغ شدن موتور و جوش آوردن ماشین را در لیست زیر مشاهده می کنید:
- خرابی رادیاتور
- خراب بودن فن رادیاتور
- گرفتگی مسیر آب
- استفاده از مایع خنککنندهی نامناسب
- زیاد یا کم بودن مایع خنک کننده
- وجود نشتی در سیستم خنک کننده
- خراب بودن پمپ آب (واتر پمپ)
- خراب بودن ترموستات
وجود هر یک از مشکلات ذکر شده در لیست بالا باعث جوش آوردن ماشین در هنگام حرکت در سربالایی، استفاده طولانی مدت از دنده سنگین، رانندگی طولانی مدت در ترافیک و مسدود شدن جلو پنجرهی موتور می شود. بنابراین بهتر است همیشه وضعیت موتور، فن و مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید تا از جوش آوردن ماشین جلوگیری شود. همچنین بررسی دورهای واتر پمپ و ترموستات به همراه استفاده از مایع خنک کننده استاندارد کافی از ضروریات نگهداری خودرو در فصل تابستان می باشد.
کارهای اشتباه در زمان جوش آوردن ماشین
اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارهای زیر را انجام دهید.
۱. خاموش کردن ماشین
در جای مناسب توقف کنید و خودرو را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخل رادیاتور، یعنی به جای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک کردن را هم از آن هم گرفتهاید! چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب میشود تا احتمال آسیبدیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر می تواند به حدی برسد که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور در اثر شدت گرما ترک بخورند و آسیب ببینند.
۲. باز کردن درِ رادیاتور
درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، امکان جبران خسارات مالی وجود دارد اما تلفات جانی چطور؟ وقتی آب داغ است، در فشار زیاد و دمای زیاد میجوشد و اگر کوچکترین فضا باز شود، قطرات آن به بیرون پرتاب میشود. بنابراین، اگر درب رادیاتور را باز کنید، احتمال خروج بخار و آب بسیار داغ وجود دارد که منجر به سوختگی و جراحت می شود. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر میدهد، بهتر است ریختن آب در محفظه رادیاتور را فراموش کنید، زیرا همیشه زندگی مهمتر از پول است!
۳. آب ریختن روی موتور
و سومین کاری که نباید انجام دهید ریختن آب روی موتور است.. ریختن آب روی موتور باعث اختلاف دمای داخل و خارج موتور شده و از نظر فیزیکی احتمال ترک خوردن موتور افزایش می یابد. ریختن آب روی موتور ممکن است در ابتدا مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض منجر به صدمه و خسارتها جدی تر می شود.
کارهای صحیح در زمان جوش آوردن ماشین
اکنون احتمالاً می خواهید بپرسید که اگر این 3 کار را انجام ندهیم، پس چه کنیم؟ در زیر به نکاتی که باید هنگام جوش آوردن ماشین برای نجات خودرو و حفظ سلامتی خود انجام دهید، خواهیم پرداخت.
۱. باز کردن درِ موتور
اولین کاری که باید بعد از خاموش نشدن خودرو انجام داد، باز کردن درب موتور است. این یک کار بسیار ساده و روزمره است که دمای محفظه موتور را کاهش می دهد. البته در بازکردن کاپوت باید مراقب باشید زیرا ممکن است بخار و گرمای زیادی زیر درب موتور وجود داشته باشد. لحظه ای که درب موتور را باز می کنیم، این بخار و گرما خارج می شود، بنابراین باید مراقب این مشکل باشید و مراقب دست ها و صورت خود باشید. هنگامی که درب موتور باز می شود، هوای بیشتری به اطراف موتور کشیده می شود و در نتیجه خنک می شود. البته این روند به کندی صورت می گیرد اما انجام این عمل جزو اولویت های اول است که بسیار مهم است. هوا به عنوان یک سیال نقش مهمی در انتقال حرارت از موتور به بیرون دارد.
۲. ریختن آب روی رادیاتور
این را نباید با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفت. باید سعی کنید در این شرایط سخت یک بطری آب بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیاتور خنک شود. در این شرایط برخی از کارشناسان خودرو معتقدند پس از ریختن آب روی رادیاتور، سوار خودرو شده و آن را مسافتی برانید. وقتی هوا به رادیاتور برخورد می کند و آب روی آن می ریزد، دمای موتور کاهش می یابد.
۳. روشن کردن بخاری
استفاده از بخاری باعث میشود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در مسیر آب رادیاتور قرار دارد پس از رسیدن دمای آب به درجه معینی اجازه ورود آب را می دهد. فن پشت لوله نیز باعث می شود که دمای آب گرم لوله به داخل کابین منتقل شود. توجه داشته باشید که استفاده از بخاری باعث وارد شدن بار اضافی به موتور نمی شود. گرفتن بخاری از خودرو نه تنها موتور را گرم نمی کند، بلکه گرمای تولید شده توسط پروانه به کابین منتقل می شود. این یعنی استفاده از فرصت با راهحل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانهها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان میگیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر میزنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته میشود.
۴. تماس با امداد خودرو
یک سری اقدامات وجود دارد که یک راننده حرفه ای در چنین مشکلاتی باید انجام دهد و یک سری اقدامات باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود. یک مثال ساده این است که وقتی ماشین پنچر شده است، لاستیک زاپاس را به جای لاستیک پنچر میگذارید تا بتوانید ماشین را به نزدیکترین مکانیک ببرید. در آنجا یا لاستیک را تعمیر می کنید یا یک لاستیک نو می خرید و آن را به جای لاستیک زاپاس می گذارید. همین امر در مورد سایر مشکلات خودرو مانند جوش آوردن نیز صدق می کند. یافتن علت جوشیدن خودرو در مواقع حساس کار دشواری تلقی می شود و حتی اگر مشکل شناسایی شود، ممکن است نتوانیم آن را حل کنیم. گاهی ممکن است یک عامل خارجی مانند گرمای هوا باعث این مشکل شده باشد. یکی از عواملی که ممکن است باعث جوشیدن ماشین شده باشد ترکیدگی شلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید سعی کنید با ابزارهای موجود نشت آب را متوقف کنید.
مرور کلی
در این مقاله، همه بایدها و نبایدهایی را که باید هنگام جوش آوردن ماشین خود در نظر داشته باشید، مرور کرده ایم. در این روزهای گرم تابستان احتمال جوشیدن خودرو بسیار زیاد است پس بهتر است از ترددهای غیرضروری در وسط روز خودداری کنید. اگر در این ساعات مجبور به تردد هستید، نکاتی را که در این مقاله خواندید فراموش نکنید. اگر تجربه جوش آوردن ماشین را داشتید برای ما بنویسید؟ در آن زمان چه اقداماتی انجام دادید؟
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید