یوتیوبری چیست؛ راهنمای گامبهگام یوتیوبر شدن
یوتیوب یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین شبکه های اجتماعی در جهان است. هر ساله میلیاردها ویدیو در این شبکه آپلود می شود و حتی تعداد بینندگان بیشتری نیز وجود دارد. برخی از یوتیوبرها از کانال خود درآمد زیادی کسب می کنند و یوتیوبر به شغل اصلی آنها تبدیل شده است. برای تبدیل شدن به یک یوتیوبر به چه چیزی نیاز دارید؟ چه مهارت هایی را باید کسب کنید و چه کاری باید انجام دهید؟ در این مقاله می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم. اگر قصد راه اندازی یک کانال یوتیوب را دارید یا به تازگی آن را راه اندازی کرده اید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
یوتیوبر کیست؟
یوتیوبر شخصی است که با ارسال پست در یوتیوب درآمد کسب می کند. برخی از یوتیوبرها شغل دیگری هم دارند، اما برخی یوتیوبری را به شغل تماموقت خود تبدیل کردهاند. برخی از کاربران یوتیوبرها نام خود را به عنوان نام صفحه خود انتخاب می کنند، در حالی که برخی دیگر از نام های مرتبط با صنعت خود استفاده می کنند.
یوتیوبرها برای موفقیت در کار خود به مهارت های خاصی مانند ویرایش ویدئو، داستان سرایی، انتقادپذیری و مهارت های ارتباطی با مخاطب نیاز دارند. اگر یک یوتیوبر در کار خود موفق باشد، می تواند با شرکت ها و برندهای مختلف ارتباط برقرار کند و از طریق تبلیغات کسب درآمد کند.
منابع درآمدی یوتیوبر
یوتیوبرها از 3 روش می توانند کسب درآمد کنند که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.
۱. تبلیغات خود یوتیوب
اگر تعداد دنبالکنندگان و بینندگان آنها به حد مشخصی برسد، خود یوتیوب به آنها پول پرداخت میکند. این حد مشخص، نرخی است که «بازدید بهازای هر هزار نفر» (RPM) نامیده میشود. یوتیوب بر اساس الگوریتمهای خود، میزان تماشای هر ویدئو (بر مبنای دقیقه) و تعداد تماشاگران را برآورد میکند. اگر میزان هرکدام به حد نصاب مشخصی (هزار نفر دنبالکننده یا ۴هزار ساعت تماشای ویدئوها) برسد، یوتیوب با اضافهکردن تبلیغ به هر ویدئو، به شما مبلغی را پرداخت میکند. هرچند این پرداختی بسته به مدتزمان ویدئو، نوع تبلیغ و کشوری که در آن حضور دارید، متفاوت خواهد بود. در کل این مبلغ در ابتدای کار ناچیز است و بهتدریج با شناسایی ایده های پولساز یوتیوب و رشد تعداد مخاطبان بیشتر میشود.
۲. حامی مالی
وقتی کانال شما تعداد زیادی دنبالکننده داشته باشد، میتوانید با تولیدکنندگان یا خدماتدهندگان مختلف قرارداد ببندید و محتوایی تولید کنید که آنها از تولیدش حمایت میکنند. بسته به نوع حمایت و میزان تبلیغی که ارائه میکنید، حامی مالی مبلغی را به شما پرداخت میکند. مثلا میتوان یک آگهی را وسط ویدئو جای داد. روشهای خلاقانهتر نیز شامل بلاگری محصولات یا خدمات است که درآمد بیشتری نصیب شما میکند.
۳. فروش محصولات و تبلیغ خدمات خودتان
به عنوان مثال، می توانید با ساخت یک ویدیو، کسب و کار خود را تبلیغ کنید. این شبیه به صفحات اینستاگرامی است که محصولات شما را می فروشند، با این تفاوت که باید از تکنیک های ویدیوی یوتیوب برای ایجاد ویدیوهایی که محصول شما را تبلیغ می کنند استفاده کنید.
چطور یوتیوبر شویم؟
۱. موضوع و مخاطب هدف خود را مشخص کنید
قبل از راهاندازی یک کانال YouTube، باید حوزههایی را که میخواهید در آن محتوا تولید کنید، انتخاب کنید تا ایدههای کسب درآمد از YouTube را شناسایی کنید. بهتر است روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و زمینه فعالیت خود را محدود کنید. الگوریتم های یوتیوب محتوای ویدیوی شما را بر اساس موضوع و هشتگ انتخابی شما به بینندگان توصیه می کنند. اگر هر بار در مورد موضوعات پراکنده و نامربوط ویدیو بسازید، شانس یافتن فالوور کاهش می یابد.
هدف شما برای راه اندازی یک کانال YouTube، رویکرد شما را تعیین می کند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد ویدیو را نه برای کسب درآمد، بلکه برای اهداف دیگری مانند آموزش، مسائل اجتماعی و فرهنگی یا حتی سرگرمی ایجاد می کنند. اگر هدف شما کسب درآمد است، باید از همان ابتدا برای بلندمدت برنامه ریزی کنید.
۲. کانال خود را بسازید
پس از تعیین چشمانداز و هدفها، باید کانال خود را بسازید. ساخت کانال در یوتیوب رایگان و ساده است. پس از ثبتنام در سایت یوتیوب، گزینه ساخت کانال را بزنید و موارد خواستهشده را کامل کنید. برای کانال خود باید یک عکس، یک بنر و یک تیزر بارگذاری کنید. در انتخاب یا طراحی آنها سلیقه به خرج بدهید و بر اساس رویکرد گفتهشده در گام اول عمل کنید. اگر برنامه شما تبدیلشدن به یک برند است، از حالا باید نام و طرحی مخصوص خودتان طراحی کنید.
۳. برای محتوا برنامهریزی و یک نقشه راه طراحی کنید
اکنون که کانال YouTube خود را راه اندازی کرده اید، باید به تولید محتوا ادامه دهید. ارسال فیلم در زمانی که وقت آزاد دارید، تمرین خوبی نیست. اگر هدف شما کسب درآمد و رشد صفحه است، باید ویدیو را در زمانهای خاصی آپلود کنید. مثلاً یک بار در هفته یا یک بار در ماه. این برنامه منظم به دنبال کنندگان شما یاد می دهد که چه زمان هایی را برای تماشای ویدیوهای شما انتظار داشته باشند و در نتیجه بازدیدهای بیشتری داشته باشند.
اگر مطمئن نیستید که میخواهید درباره چه موضوعی ویدیو بسازید، میتوانید از منابع مختلفی برای ایده استفاده کنید، به عنوان مثال:
- به بخش ترندهای یوتیوب سر بزنید و ببینید مخاطبان چه چیزهایی را بیشتر تماشا کردهاند؛
- پادکستها را به ویدئو تبدیل کنید؛
- شبکههای اجتماعی و هشتگهای حوزه فعالیت خود را بررسی کنید تا ببینید مخاطبان درباره چه چیزی صحبت میکنند؛
- کانالهای رقیب و مشابه حوزه کاری خود را بررسی و نقاط ضعف و قوت و چیزهایی را که آنها از قلم انداختهاند یادداشت کنید؛
- با استفاده از تکنیک بارش مغزی موضوعات و مسائلی را پیدا کنید که میتوانید درباره آنها ویدئو بسازید.
شما میتوانید پیش از راهاندازی یوتیوب، یک نقشه راه طراحی کنید و در آن سیر موضوعاتی را مشخص کنید که میخواهید درباره آنها ویدئو بسازید. فرض کنید موضوع شما تاریخ ایران باشد. در این صورت، میتوانید از تاریخ باستان آغاز کنید و مرحله به مرحله پیش بروید. حال فرض کنیم شما مکانیک خودرو هستید، در این حالت میتوانید از قطعات و بخشهای مختلف خودرو چندین ویدئوی دنبالهدار بسازید.
۴. تجهیزات و وسایل یوتیوبر شدن را فراهم کنید
ساخت ویدئو و تدوین آن به ابزارهایی مانند دوربین، میکروفون و نرمافزارهای تدوین نیاز دارد که همه آنها در بازار عرضه شدهاند. نسخههای رایانهای یا موبایلی نرمافزارها نیز در دسترساند. نکته مهم یادگیری نحوه کار با آنهاست و نکته جالب این است که در خود یوتیوب ویدیوهای زیادی برای آموزش کار با این تجهیزات و نرم افزار وجود دارد.
اگر بودجه کمی دارید، نیازی به خرید دوربین جداگانه یا حتی میکروفون نیست. تلفن همراه شما خود می تواند ابزاری برای ایجاد ویدئو باشد. همانطور که صفحه شما رشد می کند، به تدریج می توانید تجهیزات تخصصی و بهتر YouTube را خریداری کنید.
۵. ویدئوی باکیفیت بسازید
در حال حاضر یوتیوب کیفیت های مختلفی برای آپلود و پخش ویدیو دارد. بیشتر مخاطبان نیز جذب ویدیوهای باکیفیت می شوند. پس یاد بگیرید که با برنامه های ویرایشی کار کنید. بعید است که اولین ویدیوی شما بهترین کار شما باشد. ویرایش ویدئو مهارتی است که با آزمون و خطا یاد خواهید گرفت.
۶. به سئوی ویدئو توجه کنید
ایجاد یک ویدیو و آپلود آن پایان کار نیست. یوتیوب مانند شبکه های اجتماعی بر اساس الگوریتم ها کار می کند. توضیحاتی که در زیر پست مینویسید و هشتگهایی که استفاده میکنید نقش مهمی در نمایش بیشتر ویدیوی شما دارند. افزودن کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات، استفاده از هشتگ های مرتبط و پرطرفدار و دسته بندی مناسب ویدیو از جمله راه های بهینه سازی آن است. اینکه مخاطبان ویدیوی شما را در جستجوهای خود انتخاب کنند بیش از هر چیز دیگری به این دو عامل بستگی دارد:
- عنوان ویدئو که ممکن است توجه مخاطب را جلب کند؛
- کاور ویدئو که اولین تصویر قبل از نمایش آن است.
این دو اگر درست و هوشمندانه انتخاب شوند باعث دیده شدن بیشتر محتوا می شوند. در همین زمینه فیلم های آموزشی وجود دارد که می توانید در یوتیوب تماشا کنید.
۷. با مخاطبان خود تعامل کنید
الگورتیمهای یوتیوب بر میزان تعامل و بازگشت مخاطبان به صفحهتان نیز توجه میکنند. وقتی در بخش نظرات پاسخ مخاطبان را میدهید، آنها میفهمند که با فردی پاسخگو طرفاند و احتمال اینکه دوباره به صفحه شما سربزنند بیشتر میشود. با تکنیکهایی مانند طرح پرسش در ویدئو، دعوت به تماشای ویدئوهای مرتبط و دعوت به دنبالکردن صفحه برای تماشای محتوایی آینده، میتوان آنها را به ارائه نظرات بیشتر و بازگشت به صفحه ترغیب کرد. با این کار حتی ممکن است به کسب ایده برای یوتیوب برسید.
۸. از ظرفیت سایر شبکههای اجتماعی استفاده کنید
استفاده از سئو و تکیه بر الگوریتم های یوتیوب یک رویکرد زمان بر است. اگر در شبکه های اجتماعی دیگر فالوورهای زیادی دارید، از آنها دعوت کنید تا صفحه یوتیوب شما را دنبال کنند. هر زمان که محتوای جدیدی ایجاد می کنید، از آنها دعوت کنید تا آن را مشاهده کنند. برای تشویق آنها می توانید قسمتی جذاب و کوتاه از ویدیو را در این شبکه بازنشر کنید و مخاطبان را به صفحه یوتیوب خود دعوت کنید تا بقیه آن را تماشا کنند.
۹. از بخش تحلیل داده یوتیوب بهره ببرید
یوتیوب هم مانند سایر شبکههای اجتماعی بخشی با عنوان تحلیل دادهها دارد که اطلاعات مهم و مفیدی در اختیار صاحب صفحه قرار میدهد. مثلا در این بخش میتوانید آمار بازدید و تماشای هر محتوا، میزان کلیک روی هر محتوا، میانگین تماشای هرکدام از ویدئوها و سایر دادههای مفید را مشاهده کنید. این دادهها که پیوسته بهروز میشوند، به شما امکان میدهند تا بفهمید چه بخشی موفق بوده است و کدام کارها را باید به گونهای دیگر انجام دهید. با بررسی نمودارهای موضوعات، میتوانید بفهمید که مخاطبان اخیرا به کدام موضوع توجه و از کدام موضوع گذر کردهاند. بر این اساس میتوانید موضوع محتوای بعدی خود در حوزه کاری خود را شناسایی و درباره آن محتوا تولید کنید.
یوتیوبر شدن در ایران
در کشور ما نیز می توانید یوتیوبر شوید، اما مشکلاتی نیز وجود دارد. قوانین یوتیوب در ایران شفاف نیست زیرا یوتیوب در ایران فیلتر است. این امر جذب مخاطب را دشوار می کند. از طرفی اگر صفحه شما سودآور شد و یوتیوب بخواهد به شما پول پرداخت کند، به دلیل جریمه های بانکی، جز از طریق کارت های بین المللی نمی توانید آن را دریافت کنید. اما می توان با جذب اسپانسر ایرانی و تبلیغات در خود محتوای ویدیویی درآمد کسب کرد.
توصیه پایانی
جذب فالوورهای زیاد و کسب درآمد از یوتیوب یک اتفاق یک شبه نیست. او نمی تواند راه صد ساله را در یک شب طی کند. بنابراین، صبر و پشتکار احتمالاً مهمترین مهارت برای موفقیت فعالان یوتیوب است. پس باید صبور باشید و حتی سال ها در یک مسیر کار کنید تا به جایگاه مورد نظر برسید.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید