تیزرینگ
تیزرینگ
آنچه درباره بازی‌های ویدیویی نمی‌دانید

آنچه درباره بازی‌های ویدیویی نمی‌دانید

آنچه درباره بازی‌های ویدیویی نمی‌دانید

چرا ویدیو‌گیم جذاب‌ترین سرگرمی قرن ۲۱ به حساب می‌آید؟

ویدیو‌گیم‌؛ این یک اصطلاح آشنا است که ما اغلب می شناسیم. صنعتی که مخاطبان آن طیف سنی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را شامل می شود. با نگاهی به گذشته، اصطلاح ویدیو‌گیم‌ برای اولین بار در سال 1995 استفاده شد. ویدیو‌گیم‌ معروف سونیک که احتمالاً همه ما می شناسیم باعث محبوبیت ویدیو‌گیم‌ در بین مردم شد. ویدیو‌گیم‌ مانند سایر فناوری‌ها، در طول سال‌ها به تدریج گسترش یافته و پیچیده‌تر شده‌اند تا اینکه بازی‌های ساده و تک بعدی گذشته به بازی‌های ویدیویی پیچیده و جذاب امروزی تبدیل شده‌اند. بازی هایی که نوجوانان سراسر جهان در آن وقت خود را سپری می کنند.

ویدیو‌گیم چیست؟

ویدیوگیم‌ها؛ بازی‌هایی به شمار می‌آیند که ویژگی تعامل در آن‌ها بارزتر از هر عامل دیگری است. برای مثال تصور کنید که شخصیت مورد علاقه شما در فیلم های سورئال بتمن است. اگر بتوانید حرکات او را خودتان کنترل کنید و به سادگی به‌جای آن تصمیم بگیرید، قطعا بازی برای شما جذاب تر می شود. در این میان، همراهی سایر هم تیمی ها یا رقبای کشورهای مختلف نیز بر جذابیت این تعامل می افزاید. تعامل ویدیوگیم‌ ها را از سایر رسانه ها متمایز می کند.

ویدیوگیم‌ از اجزای مختلفی مانند صدا، تصاویر و داستان تشکیل شده‌اند که همگی از طریق یک کنسول و دستگاه نمایشگر جداگانه یا کامپیوتر پخش می‌شوند.

ویدیو‌گیم چیست؟

نقش کلیدی داستان در ویدیو‌گیم‌ها

پس از تعامل، داستان; این چیزی است که ویدیو‌گیم‌ها را متفاوت می کند.  داستان‌ خط‌مشی بازی‌ها را مشخص می‌کند و در جذابیت بازی‌ها نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. داستان‌ها تعیین می‌کنند چه بازی‌ای موردعلاقه شما است یا حتی چگونه بازی کنید.

انواع ویدیو‌گیم‌ها

انواع مختلفی از ویدیوگیم‌ وجود دارد که طیف وسیعی از سلیقه ها را پوشش می دهند. به طور کلی این بازی ها به 5 نوع کلی تقسیم می شوند که هر کدام دسته های وسیع تری را شامل می شوند.

۱- سبک اکشن: این سبک خود شامل اکشن، ریتمیک، پلتفرمی، بقا، تیراندازی و مبارزه‌ای است. این ژانر همانطور که از نامش نیز پیدا است فعالیت ذهنی و نبرد بسیاری را می‌طلبد. بازیکن در میان میدان نبرد قرار می‌گیرد و باید کاراکتری که در احاطه خود دارد را پیروز کند. این سبک بسیار اعتیادآور و در عین‌حال جذاب است.

2-سبک ماجراجویی: بازی های ماجراجویی با تعامل با محیط و سایر کاربران، مخاطب را مجبور به کشف رازی می کند. این سبک برای گیمرهای حرفه ای کمتر جذاب است. زیرا هیچ اکشن یا داستان فوق العاده و هیجان انگیزی در آنها وجود ندارد.

3- سبک شبیه سازی: این بازی ها سعی در شبیه سازی و تقلید زندگی روزمره دارند. البته هدف این بازی ها تنها به سرگرمی خلاصه نمی شود. سبک شبیه سازی با هدف آموزش و گاهی الگوسازی برای مخاطب ساخته شده است. علاوه بر الگوسازی سبک زندگی، این سبک حتی می تواند رانندگی را از طریق بازی نیز آموزش دهد.

4- سبک نقش‌آفرینی: سبکی محبوب در بازی ها که دومین سبک پرطرفدار است. شاید دلیل این محبوبیت قدرت انتخاب و اراده بازیکن برای تعریف و هدایت داستان باشد. زیرا همانطور که قبلا گفتیم شما می توانید به جای شخصیت مورد علاقه خود که می تواند یک ابرقهرمان نیز باشد تصمیم بگیرید و موقعیتی را انتخاب کنید. چه چیزی از این جذاب تر؟

5-  پازل: اینگونه بازی‌ها روی مهارت‌های ریاضی، حل مسئله و منطق شما کار می‌کنند. در واقع بازیکنان با جایگزینی اعداد یا پازل‌‌ها، خود را به چالش‌های ذهنی می‌کشند.

انواع ویدیو‌گیم‌ها

ویژگی‌های بازی‌های ویدیویی زیر ذره‌بین

  1. سود‌آوری: صنعت بازی‌های ویدیویی چنان فراگیر شده که بُعد سرگرمی‌ آن در برخی از بازی‌ها کاملا نادیده گرفته می‌شود. سود کلانی که صاحبان این صنعت به دست می‌آورند، منجر به وسوسه‌ای هیجان‌انگیز برای تولید و توزیع هرچه بیشتر اینگونه بازی‌ها شده است.
  2. سرگرمی: بازی های ویدیویی شاید محبوب ترین شکل سرگرمی در قرن بیست و یکم باشند. چون همه طبقات و گروه های سنی را میخکوب کرد.
  3. اعتیاد به بازی: بازی های ویدیویی از جمله سرگرمی هایی هستند که شما را به شدت معتاد می کند. داستان محور بودن، داشتن مراحل مختلف، شبیه سازی واقعیت و هدایت شخصیت بازی از سوی انسان از جمله عواملی است که گیمرها را به بازی معتاد می کند. اعتیاد به بازی های ویدیویی گاهی اوقات می تواند آنقدر زیاد شود که افراد را از مشارکت در زندگی روزمره خود باز می دارد.
  4. ویژگی‌هایی مانند مبارزه‌خواهی و قدرت‌طلبی نیز در اکثر ویدیو‌گیم‌ها غیرقابل چشم‌پوشی است.

به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید

Rate this post
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *