به چشم آمدن در محل کار با ۱۰ ترفند اثربخش
وقتی تازه کاری را شروع میکنیم، همه به ما میگویند که باید بیشتر تلاش کنیم. درست است که سخت کوشی در ابتدای هر کاری برای موفقیت شغلی ضروری است، اما به ندرت کسی به ما می گوید که سخت کوشی به تنهایی برای موفقیت کافی نیست و همچنین باید ارتباطات کاری را گسترش دهیم و در محل کار دیده شویم. ممکن است زیاد کار کنیم، اما کارمان دیده نشود. در این صورت چگونه می توانید موفق شوید؟ در این مقاله از فواید مورد توجه قرار گرفتن در محیط کار صحبت می کنیم و 10 ترفند را به شما آموزش می دهیم که به شما کمک می کند بیشتر مورد توجه قرار بگیرید.
بهچشمآمدن در محل کار چه فایدهای دارد؟
دیده شدن در محل کار مزایای کوتاه مدت و بلندمدت زیادی دارد، مانند:
- شما را قادر میسازد بر عواطف، نظرات و اقدامات دیگران راحتتر و بیشتر اثر بگذارید.
- فرصت های جدیدی مانند پیوستن به یک پروژه سودآور و پربار را ایجاد می کند.
- این مانند چرخه تقویت کننده عمل می کند و هر چه بیشتر دیده شوید، فرصت های بیشتری برای ارتباطات جدید و گسترش شبکه خود خواهید داشت.
- باعث میشود احساس کنید که بخشی از مجموعهای اثرگذارید. کار بامعنا یکی از عمیقترین احساساتی است که هرکس دوست دارد آن را تجربه کند.
چطور بفهمیم که در محل کار دیده میشویم؟
شما نمی توانید فقط با کاری که انجام می دهید مورد توجه قرار بگیرید. برای اینکه مورد توجه قرار بگیرید لازم است که شخصی متوجه شما و ارزش کار شما شود. برخی از کارشناسان می گویند دیده شدن در محل کار به اهداف و برنامه های سازمان بستگی دارد. برای اینکه بفهمید چقدر در محل کار قابل توجه هستید، به سوالات زیر توجه کنید:
- کار من چگونه در سازمان دیده میشود؟ من به چه چیزی شهرهام؟
- آیا کاری که انجام میدهم به دستاوردهای ارزشمند سازمان مانند درآمدزایی، ارزشآفرینی و افزایش اعتبار گره خورده است؟
- آیا همکارانم هنگامی که میخواهند کاری مهم انجام دهند از من کمک میگیرند؟
- آیا مدیران و افراد بالادستی در سازمان از من حمایت و تمجید میکنند؟
- رابطه من با همکاران، مدیران و سایر افراد تأثیرگذار محیط کار چگونه است؟
علاوه بر پاسخ به این سؤالات، می توانید از کارشناس منابع انسانی یا مدیرتان بخواهید که نظر خود را در مورد وضعیت شما و اینکه چقدر کار شما خوب درک می شود، بیان کند. نوع نگاه آنها به شما و نقاط قوت و ضعفی که بیان می کنند راهنمای خوبی است.
۱۰ ترفند برای بهچشمآمدن در محیط کار
حال که از اهمیت بهچشمآمدن در محیط کار مطلع شدید، باید از خود بپرسید چه ترفندهایی را باید به کار بگیرید تا بیشتر به چشم بیایید. در ادامه، ۱۰ ترفند عالی را به شما معرفی میکنیم.
۱. ساکت و سربه زیر نباشید
اگر دهانت را باز نکنی و حرف نزنی متوجه تو می شوند؟! سکوت همیشه به معنای فروتنی نیست. نظر خود را بااعتمادبهنفس،، واضح و دقیق در جلسات کاری بیان کنید.
۲. کیفیت کار خود را افزایش دهید
این ترفند گرچه بدیهی به نظر میرسد، بیانش ضروری است از قدیم گفته اند که «مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید»، بنابراین هر چه عملکرد شما در محل کار بهتر باشد، بیشتر مورد توجه قرار خواهید گرفت.
۳. مهارتهای موردنیاز مدیران خود را کسب کنید
زمانی که شما مهارت های مورد نیاز مدیران سازمان را داشته باشید، به سراغ شما خواهند آمد. پس ببینید کدام مهارت در زمینه کاری شما مهمتر است. آنها را یاد بگیرید و تجربه کسب کنید. به این ترتیب شانس زیادی برای جلب توجه دیگران خواهید داشت.
۴. مشارکت جو باشید
برای کسب دانش و مهارت های جدید تلاش کنید. برای داوطلب شدن پیشقدم شوید. آیا مدیر شما برای پروژه ای به کمک نیاز دارد؟ داوطلب شدن در چنین شرایطی نشان می دهد که شما مهارت و اعتماد به نفس کافی دارید. همچنین می توانید ارتباط بیشتری برقرار کنید. اگر قرار است دوره یا کارگاهی برگزار شود که به شما فرصت می دهد تا با بخش های بیشتری از سازمان آشنا شوید، زمان را از دست ندهید و شرکت در آن را فراموش نکنید.
۵. مهربان باشید
همه دوست دارند با فردی مهربان، با ملاحظه و مودب کار کنند. فردی باشید که دیگران در کنارش احساس خوشبختی و راحتی کنند. کارشناسان می گویند کار با چنین افرادی باعث کاهش فرسودگی شغلی، افزایش عزت نفس و افزایش رضایت شغلی می شود. بنابراین اگر بتوانید مهارت های همدلی خود را بهبود ببخشید، دیگران تمایل بیشتری برای همکاری با شما خواهند داشت.
۶. با افراد تأثیرگذار در محیط کار ارتباط برقرار کنید
با افرادی که برجسته هستند و تاثیرگذار هستند ارتباط برقرار کنید. این ارتباط نباید به قصد دیده شدن باشد، بلکه باید راه دیده شدن توسط آنها را بیاموزید. پس برای آنها یا با آنها کار کنید.
۷. شنونده فعال باشید
با بیان مثالهایی از صحبتهای دیگران نشان میدهد که شما واقعا به حرفهایشان گوش میکردهاید، شنونده فعالی باشید. به جای استفاده از عبارات کلی مانند “کارت خوب بود” یا “عالی بود”، می توانید از جملات توصیفی برای ارائه بازخورد استفاده کنید. به عنوان مثال، بگویید “ممنون از شما برای مطرح کردن فلان نکات در جلسه”.
۸. بازخورد دیگران را با نگاه مثبت ارزیابی کنید
دریافت انتقاد و بازخورد منفی کمی ناراحت کننده است، اما باید مایل به پذیرش آن باشید و از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید. برای مثال، اگر مدیرتان به شما میگوید: «شما در چند پروژه گذشته عقب افتادهاید»، بهتر است حرف او را قبول کنید و برنامهتان را بهبود ببخشید. وقتی در آینده کار خود را به موقع تحویل دهید، بیشتر در معرض دید مدیر خود خواهید بود و او متوجه می شود که به بازخورد او توجه کرده اید.
۱۰. عزت نفس خود را تقویت کنید
آیا خودتان را فردی مهم و ارزشمند تلقی میکنید؟ اگر چنین است، پس رفتارتان با دیگران به گونهای خواهد بود که میخواهید دیگران با شما رفتار کنند. اگر خودتان را دوست نداشته باشید، علاقهای هم به دیدهشدن نخواهید داشت. پس برای حفظ و تقویت عزت نفس خود بکوشید. خود را در جایگاه دلخواهتان تصور کنید. چه احساسی به شما میدهد؟ برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کنید و خودتان را دستکم نگیرید.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید
