چگونه یک فود بلاگر موفق بشویم
از زمان ظهور اولین سرویسهای وبلاگنویسی در اینترنت و در ادامه آن، شکلگیری شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام تا همین امروز، غذا همیشه یک موضوع جذاب و پرطرفدار برای تولید محتوا بوده است. و دنبالکنندگان خاص خودش را دارد. تولید محتوا درباره غذا یا اصطلاحا فود بلاگری، شاخههای زیادی دارد و گستره متنوعی را شامل میشود. طبق یک تعریف ساده، اگر محتوای تولیدشده توسط شما در رابطه با غذا باشد، شما یک فود بلاگر محسوب میشوید؛ از آموزش آشپزی گرفته تا رستورانگردی، از سفر و معرفی غذاهای ملل و اقوام مختلف تا امتحان کردن غذاهای خیابانی و عکاسی غذا و… در این پست، مروری داریم بر این پدیده شیرین.
قصه فود بلاگری از کجا شروع شد؟
احتمالا پیشینه منتقدین غذا و تیسترهای امروزی به دربار پادشاهان باز میگردد. در دربار پادشاهان همیشه افرادی بودند که مأموریتشان این بود که غذا را در حضور شاه و خاندان سلطنتی بچشند و کیفیت و سلامت آن را تضمین کنند. بعدها با رشد صنعت چاپ، منتقدان آشپزی ظاهر شدند که درباره رستوران های معروف کتاب می نوشتند و با گسترش رسانه های جمعی، ستون های دائمی در روزنامه ها و نشریات به آنها اختصاص یافت. منتقدان آشپزی رستوران های مختلفی را امتحان کردند و نظرات حرفه ای درباره آنها نوشتند. پدیده فود بلاگری همانطور که از نامش پیداست با گسترش اینترنت و ظهور وبلاگ ها و بعدها شبکه های اجتماعی شکل گرفت و جهانی شد.
شاید اولین وبلاگ های مواد غذایی و خوراکیها به قصد تفنن و به عنوان تفریحی برای صاحبانشان ایجاد شده باشد، اما در دنیای امروز فود بلاگری نه تنها تفریحی شیرین هستند، بلکه ابزاری برای درآمدزایی و بازاریابی برندها هستند. امروزه می بینیم که رستوران ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و غیره. از اینفلوئنسرهای حوزه غذا یا همان فودبلاگرها برای معرفی و تبلیغ برند خود استفاده می کنند. در واقع هر فود بلاگر با توجه به سبک کاری خود به مرور زمان تعدادی از طرفداران و فالوورهایی را که بر روی آنها نفوذ دارد جذب می کند و برندها از این نفوذ برای تبلیغات استفاده می کنند.
فود بلاگری چه شاخههایی دارد؟
همانطور که گفتیم، فود بلاگری دارای زیرمجموعه های زیادی هستند، به عنوان مثال به اشتراک گذاشتن دستورهای آشپزی، تست غذا یا نوشیدنی، امتحان دستورهای آشپزی فود بلاگرها و آشپزهای معروف، تغذیه سالم و دستور پخت آنها، غذای ملل یا اقوام، غذاهای گیاهی، آموزش پخت غذاهای فوری و… اینکه از بین این شاخههای متنوع، کدام را برای تولید محتوا انتخاب میکنید به عوامل مختلفی مثل ظرفیتها و دسترسیهای شما به عنوان تولیدکننده محتوا، پلتفرم و مخاطب هدفی که انتخاب کردهاید، بستگی دارد.
مراحل ساخت یک صفحه اجتماعی خوب برای فود بلاگری
1. قبل از هر چیز پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید یک فود بلاگر موفق شوید، روی یکی از شاخه های مختلف فود بلاگ تمرکز کنید و مخاطب هدف خود را به درستی تعریف کنید. در این فرآیند انتخاب موضوع و مخاطب، حتما پلتفرمی را که برای تولید محتوا انتخاب کرده اید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر Rubino را برای تولید محتوا انتخاب کرده اید، به این فکر کنید که دوستداران غذا در این پلتفرم می توانید پیدا کنید. بنابراین، جستجوی هشتگ های مرتبط با مواد غذایی نیز می تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال، هشتگ های محبوب مرتبط با غذا را در روبینو جستجو کنید و ببینید هر کدام چند فالوور دارند.
2. یک نام خوب برای صفحه یا وبلاگ خود در شبکه اجتماعی انتخاب کنید. برای انتخاب نام وقت بگذارید و خلاق باشید. توجه داشته باشید که استفاده از ترکیب های ساده و لقب هایی مانند آقای یا خانم آشپز یا سرآشپز و … کمی تکراری شد. بهتر است نامی که انتخاب می کنید اشاره ای قابل فهم به موضوع و شاخه ای از فودبلاگری مورد نظر شما داشته باشد.
3. حال به قسمت جالب و اصلی کار یعنی تولید محتوا میرسیم. بهتر است سبک خود را در تولید محتوا ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید کهفود بلاگری موضوعی است که بسیاری به آن می روند. بنابراین باید فرم متفاوت و منحصر به فرد خود را ایجاد کنید و صفحه یا وبلاگ خود را از نمونه های مشابهی که رقیب شما در جذب مخاطب هستند متمایز کنید. ببینید چه چیزهایی را می توانید به طور متفاوت به مخاطبان خود ارائه دهید. به عنوان مثال، نوع خاصی از فیلمبرداری، موسیقی یا بیان متفاوت می تواند شما را از صفحات مشابه متمایز کند.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید