چگونه بازی مهارتهای نرم دانشآموزان را پرورش میدهد؟
کودکان بازی می کنند. اصطلاحی است که برای توصیف کاری است که به راحتی و بدون فکر انجام می دهند و سریع بر آن مسلط می شوند. اما آیا بازی هایی که کودکان انجام می دهند صرفاً یک حواس پرتی است یا اینکه بازی خود ارزش ذاتی دارد؟ بسیاری از کارشناسان و روان درمانگران معتقدند که بازی یک فعالیت ضروری در فرآیند یادگیری کودک است.
در این مقاله از تیزرینگ با ما همراه باشید تا نظر کارشناسان را بررسی کنیم و اهمیت بازی در یادگیری دانش آموزان را توضیح دهیم.
بازی کردن کودکان چه نقشی در تفکر آنها دارد؟
کریستن والتر، متخصص آموزش و یادگیری، بازی کردن را اینگونه توصیف می کند:
«بازی مهارتهای حرکتی فیزیکی و ظریف کودکان را تشویق میکند. مهارتهایی از جمله ایجاد هماهنگی چشم و دست، تعادل و استقامت از طریق حرکات کامل بدن و آگاهی حرکتی. بازی یک ارتباط اجتماعی ایجاد میکند که در آن کودکان به تبادل ایدهها میپردازند. بچهها چه برای ساختن یک قلعه و چه در مورد قوانین بازی، باید به حرفهای دیگران گوش دهند و ارتباط برقرار کنند. بازی کودک را قادر میسازد تا دانش موجود خود را با ایدههای جدید برای حل مشکلات و درکهای جدید گرد هم آورد. گسترش تواناییهای خلاقانهی آنها سهولت در حل مسئله را به روشهای جدید و نوآورانه فراهم میکند. به این ترتیب آنها یاد میگیرند که متفکران انتقادی باشند.»
بازی برای یادگیری
بازی ها فقط یک راه سرگرم کننده برای گذراندن زمان نیستند. از طریق بازی، کودکان مهارت های حل مسئله، صبر، تفکر انتقادی و مفاهیم انصاف و نوبت گیری را می آموزند.
حتی بازی های آنلاین و ویدیویی نیز جایگاه خود را در یادگیری دارند.بازی های ویدیویی و آنلاین دانش آموزان را به سرعت و به راحتی با مفاهیم و قوانین آشنا می کند. علاوه بر این، این بازی ها با ارائه گرافیک بالا، شخصیت های سرگرم کننده و محیطی پویا و جذاب مورد توجه دانش آموزان قرار می گیرند.
اما بر اساس گزارش NPJ Science of Learning، کارشناسان حتی به بازی های ویدیویی به عنوان منابع آموزشی نیز نگاه می کنند. به عنوان مثال Minecraft را در نظر بگیرید. کودکان می توانند از مهارت های ریاضی و علوم برای ساختن دنیای خود استفاده کنند. آنها یاد می گیرند که در محدوده دنیای خود کار کنند و مهارت های تفکر انتقادی را برای حل مشکلات و آزمایش آن مرزها به کار می گیرند. مدارس برخی از کشورهای جهان از نسخه آموزشی Minecraft برای آموزش کدنویسی و همچنین مهارت های اولیه قرن 21 استفاده می کنند.
ریشه تمام یادگیریهای مبتنی بر بازی این ایده است که همه، چه بچهها و چه بزرگسالان، با انجام دادن بازی به بهترین شکل مهارتهای فراوانی را یاد میگیرند. مطالعهای در دانشگاه ایالت میشیگان انجام شد که نشان داد ما ۱۰ درصد از آنچه را میبینیم، ۳۰ تا ۴۰ درصد از آنچه را میبینیم و میشنویم و ۹۰ درصد از آنچه را میبینیم، میشنویم و انجام میدهیم را حفظ میکنیم.
مطالعات Education Week نشان می دهد که کودکان حداقل به 60 دقیقه فعالیت در روز نیاز دارند. این زمان به آنها امکان می دهد اطلاعات بیشتری را حفظ کنند، سریعتر تمرکز کنند و پردازش شناختی را سرعت بخشند.
پس چگونه باید بازی و فعالیت را در یادگیری سنتی بگنجانیم؟پاسخ این است که شما این کار را انجام نمیدهید. در عوض، بازی (چه در دنیای واقعی یا مجازی) باید روند یادگیری را شکل دهد.
در زیر به چند روش جالب برای استفاده مربیان و والدین از بازی ها برای یادگیری اشاره می کنیم.
تاثیر بازیهای مشارکتی در یادگیری
بازی هایی که در آن چندین دانش آموز به طور همزمان بازی می کنند می توانند مهارت های ضروری قرن بیست و یکم مانند تفکر انتقادی و حل مسئله، ارتباط، انعطاف پذیری و سازگاری، ابتکار عمل و خود هدایتی و رهبری را آموزش دهند. در مطالعه ای که در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشر شد، نشان داده شد که بازی های مشارکتی حتی می توانند مهارت های یادگیری زبان را بهبود بخشند. سیستم بازی های آنلاین مبتنی بر پاداش بیشتر توجه بازیکنان را به خود جلب می کند. اگر یک بازیکن برای خواندن متن و پیروی از دستورالعمل های آن برای پیشرفت در بازی پاداش دریافت کند، به احتمال زیاد مهارت های لازم برای انجام پاداش را توسعه می دهد.
به عنوان مثال، در بازی Poptropica، بچه ها آواتارهای خود را می سازند و از آنها برای کشف جزایر و حل پازل استفاده می کنند. هر رمز و رازی که آنها حل می کنند با ارتقای آواتار خود پاداشی برای آنها به همراه دارد. بیشتر جزایر در محیطی که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند وقایع تاریخی را به کودکان آموزش می دهند. در همین حال، دانشآموزان میتوانند با خواندن دستورالعملها، زبانهای دیگری را در حین بازی یاد بگیرند تا مراحل را طی کنند و جایزه بگیرند.
تاثیر یادگیری پروژهمحور
یادگیری پروژه محور به طور فزاینده ای در مدارس آمریکا و در همه رشته ها محبوب می شود. دانشآموزان از مهارتهای یادگیری مشارکتی برای ساختن، آزمایش، عمل و کشف استفاده میکنند. این رویکرد می تواند برای آموزش طیفی از مهارت های ضروری قرن 21 استفاده شود.
به عنوان مثال، توسط برخی از نرمافزارها معلمان میتوانند بخشهای کلیدی دروسی مانند علوم، مطالعات اجتماعی و ریاضیات را با تعریف پروژه به دانشآموزان یاد دهند. در این نرمافزارها یک کاراکتر تعریف میشود تا توسط آن دانشآموزان مفاهیم اصولی هر درس را فرا بگیرند. یکی از این نرمافزارهای آنلاین TeacherVision نام دارد که در آن مورچههای زامبی نقش بازیکن را ایفا میکنند و دانشآموزان را قادر میسازد تا مفاهیم پایه را در مورد ویروسها، باکتریها و همچنین روابط حشرات یاد بگیرند. سپس دانشآموزان با استفاده از مفهوم مورچههای زامبی، فیلم هیجانانگیز خود را میسازند و یاد میگیرند که چگونه با هم همکاری و مفاهیم جدیدی خلق کنند و برای رسیدن به اهداف خود، در یک تیم قرار بگیرند.
سخن پایانی
هر بازی ساده ای که کودکان انجام می دهند به آنها کمک می کند چیزهای جدیدی یاد بگیرند. خانههای بازی که امروزه در سراسر کشور فعال هستند، یک پلتفرم برای بازیهای مشترک هستند که مهارتهای مهم و ضروری قرن بیست و یکم را به دانشآموزان آموزش میدهند. بازی های ورق می توانند اعداد، مفاهیم پایه ریاضی و اهمیت نوبت را آموزش دهند. به عنوان مثال، بازی Monopoly مهارت های اولیه مدیریت پول را آموزش می دهد. بازی نقش مهمی در فرآیند یادگیری کودک دارد. خلاقیت و تخیل را تشویق می کند، آنها را در یک گروه قرار می دهد و آنها را برای بزرگسالی آماده می کند. گنجاندن بازیها در مدرسه و حتی درسهای روزمره میتواند به ایجاد پایهای برای یادگیری و پیشرفت در دنیای واقعی منجر شود.
به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید