تیزرینگ
تیزرینگ
۹ مورد از غذاهای مناسب برای سلامت ریه

۹ مورد از غذاهای مناسب برای سلامت ریه

۹ مورد از غذاهای مناسب برای سلامت ریه

حفظ سلامت ریه ها برای سلامت کلی بدن ضروری است، اما برخی عوامل مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سموم محیطی و همچنین رژیم غذایی ناسالم می تواند بر این اندام تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، بیماری هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و فیبروز ریه می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش خطر ابتلا به مشکلات ریوی بسیار موثر باشد. به همین دلیل در این مقاله به برخی از بهترین مواد غذایی برای سلامت ریه اشاره می کنیم.

غذاهای سرشار از فیبر

تمشک، نخود، عدس و لوبیا سیاه سرشار از فیبر هستند که برای ریه ها عالی است. بنابراین، اگر می خواهید ریه های سالمی داشته باشید، غذاهای غنی از فیبر مانند عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانید. انواع عدس های موجود در بازار شامل عدس های قرمز، سبز، مشکی، ریز و درشت می باشد که می توانید آن ها را به صورت عمده یا کیلویی خریداری کنید. 

تحقیقات نشان می دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند نسبت به افرادی که فیبر زیادی مصرف نمی کنند، ریه های بهتری دارند. سایر غذاهای پر فیبر شامل ماکارونی سبوس‌دار، لوبیا پخته شده، دانه چیا، کینوآ، گلابی و کلم بروکلی است. بنابراین مصرف این غذاها گزینه خوبی برای حفظ سلامت ریه و سلامت کلی بدن است.

غلات کامل

غلات کامل برای سلامت ریه ها عالی هستند. اینها شامل برنج قهوه ای، نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار، جو  و کینوا هستند. غلات نه تنها سرشار از فیبر هستند، بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز هستند. آنها همچنین سرشار از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری هستند که همگی می توانند برای سلامت ریه بسیار مفید باشند. در همین حال، دانه های سفید مانند آرد سفید و برنج سفید مقدار زیادی از مواد مغذی خود را در فرآیند آسیاب از دست می دهند.

غلات کامل

سبزیجات دارای برگ سبز تیره

اگر می خواهید ریه های سالم داشته باشید، بشقاب خود را با سبزیجاتی مانند اسفناج،برگ چغندر و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره پر کنید. یک مطالعه نشان داد که سبزیجات چینی به ویژه می توانند برای سلامت ریه بسیار مفید باشند. این اثربخشی ممکن است به این دلیل باشد که این سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند و می توانند به طور قابل توجهی به سلامت ریه کمک کنند.

محصولات لبنی

مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، مطمئن شوید که به این محصولات حساسیت ندارید. محصولات لبنی نه تنها خواص ضد التهابی دارند، بلکه در صورت داشتن آسم یا مشکلات ریوی می توانند به کاهش تولید مخاط کمک کنند.

گوجه‌فرنگی و فراورده‌های گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی از جمله غنی ترین منابع غذایی لیکوپن هستند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی است که ممکن است به سلامت ریه کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی گوجه فرنگی یا محصولات گوجه فرنگی می تواند التهاب راه هوایی را در افراد مبتلا به آسم کاهش دهد و عملکرد ریه را در افراد مبتلا به COPD بهبود بخشد.

گوجه‌فرنگی و فراورده‌های گوجه‌فرنگی

صدف

صدف‌ها سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامت ریه‌ها هستند که از میان آن‌ها می‌توان به روی، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که سطح سلنیوم و مس خونشان بالاتر است، در مقایسه با افرادی که سطوح پایین‌تری از این مواد مغذی دارند، عملکرد ریه بسیار بهتری دارند. علاوه بر این، صدف به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و روی می‌تواند به سلامت قلب افرادی که سیگار می‌کشند کمک زیادی کند.

ماهی کولی

ماهی‌های کولی ماهی های کوچکی هستند که منبع غنی از چربی های ضد التهاب امگا 3 و سایر مواد مغذی مفید برای ریه مانند سلنیوم، کلسیم و آهن هستند. خوردن ماهی های غنی از امگا 3، مانند ساردین، ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری التهابی ریه مفید باشد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از امگا 3 می تواند به کاهش علائم در افراد مبتلا به آسم کمک کند.

غذاهای تهیه‌شده با روغن زیتون

مصرف روغن زیتون می تواند به محافظت در برابر بیماری های تنفسی مانند آسم کمک کند. روغن زیتون منبع غنی آنتی اکسیدان های ضد التهابی مانند پلی فنول ها و ویتامین E است و بنابراین می تواند برای سلامت ریه ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد افرادی که روغن زیتون مصرف می کنند کمتر به آسم مبتلا می شوند. علاوه بر این، یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون ممکن است به بهبود عملکرد افراد سیگاری و افراد مبتلا به COPD و آسم کمک کند.

غذاهای حاوی زرشک

زرشک یکی دیگر از مواد مغذی مفید برای سلامت ریه است که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که مفید است. زرشک نه تنها می تواند به درمان بیماری های ریوی و کاهش التهاب و عفونت راه های هوایی کمک کند، بلکه حتی می تواند یک درمان معجزه آسا برای سرطان ریه باشد. بنابراین اگر می خواهید ریه های سالمی داشته باشید، حتما از غذاهای حاوی زرشک مانند زرشک پلو با مرغ استفاده کنید.

به صفحه اصلی تیزرینگ سر بزنید

Rate this post
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *