تیزرینگ

نجات زمین با خرید کالای دست دوم

وبلاگ

۹ شهریور ۱۴۰۲ 161 بازدید
تیزرینگ
نجات زمین با خرید کالای دست دوم

نجات زمین با خرید کالای دست دوم

نجات زمین با خرید کالای دست دوم

نجات زمین دیگر مربوط به فیلم های علمی تخیلی نیست. امروز ما بیش از هر زمان دیگری به نابودی زمین نزدیک شده ایم. نه با سلاح های هسته ای و شهاب سنگ ها، بلکه با عادات نادرست مصرف کننده روزانه و آلودگی زمین و محیط زیست با مصرف بی رویه ما. آیا واقعاً باید اینقدر خرید و مصرف کنیم؟ آیا خرید کالاهای دست دوم پاسخگوی نیازهای ما نیست؟ آیا زمان آن نرسیده است که برای کاهش فشار بر منابع زمین و کند کردن روند تخریب آنها گام برداریم؟ و با استفاده مجدد از هر چیزی که قابل استفاده است؟ اگر کمی در این مورد نگران هستید، این مقاله را در وبلاگ تیزرینگ بخوانید.

سؤالی مهم؛ با زمین چه کردیم؟

قبل از انقلاب صنعتی، کره زمین می‌توانست خود را پابه‌پای مصرف انسان و نیازهایش بهبود دهد. آلودگی آب و محیط زیست زیادی وجود نداشت، گرمایش جهانی مسیر طبیعی خود را طی کرد، حیاط متنوع تر و ایمن تر بود و انسان ها به عنوان یک تهدید بزرگ برای زمین در نظر گرفته نمی شدند. اما انقلاب صنعتی همه چیز را تغییر داد. صنایع در حال ایجاد هستند و نیاز به انرژی سرسام آور است. انسان بر حیات جان افتاد و هر چه در توان داشت از منابع آن گرفت.

اما موضوع به همین جا ختم نشد. علاوه بر استخراج بی رویه مواد معدنی، جهان مملو از زباله بود. تولید و مصرف روز به روز افزایش یافت و مردم حریصتر شدند. تا اینکه زمین دیگر نتوانست خود را درمان کند و نفس هایش به شمارش افتاده بود. امروزه به ندرت مکانی را می توان یافت که هیچ نشانه ای از آسیب انسانی نداشته باشد. جنگل زدایی گسترده، برداشت بیش از حد آب و پر شدن اقیانوس ها از زباله تنها بخشی از زخم های عمیقی است که ما بر روی زمین وارد کرده ایم.

ایران ما نیز به عنوان بخشی از این کره آبی از این آسیب ها در امان نیست. آلودگی شدید محیط زیست، انباشت زباله و رها شدن آن در طبیعت، آتش سوزی جنگل ها و بحران آب که جان همه مردم ایران را تهدید می کند تنها بخشی از مشکلات ایجاد شده است. کشور ما محیط آسیب پذیری دارد و با توجه به اینکه بخش اعظم آن بیابان و کویر است، هر بحرانی ضربه جبران ناپذیری است.

متأسفانه ما در نقطه بدون بازگشت قرار داریم و نمی توانیم به دنیای گذشته برگردیم. اما راه حل چیست؟ شاید نجات زمین و ایران در گرو استفاده مجدد باشد. یا به عبارت بهتر استفاده از کالاها و تجهیزات مستعمل.

 

سؤالی مهم؛ با زمین چه کردیم؟

خرید کالای دست دوم و قدمی برای نجات زمین

تولید هر محصولی نیاز به انرژی و آب دارد. این نیاز برای هر محصول متفاوت است. همانطور که محصول بزرگتر و پیچیده تر می شود، میزان مصرف انرژی و آب افزایش می یابد. به عنوان مثال برای تولید یک تلویزیون 5350 لیتر آب مصرف می شود. این رقم، دیوانه‌‌کننده است! در نظر بگیرید که سالانه چند تلویزیون در جهان تولید می شود. آیا همه آنها برای مدت طولانی استفاده شده اند؟ آیا نمی توان آنها را برای سال های بیشتر استفاده کرد و آیا باید تلویزیون جدید بخرید؟

کالای دست دوم به معنای کالای بی کیفیت یا ناخواسته نیست. بسیاری از کالاها کیفیت خوبی دارند و استفاده چندین ساله به این معنی نیست که نمی توان از آنها استفاده مجدد کرد. اگر در نیازهای خود دقیق تر باشیم، متوجه می شویم که بسیاری از آنها را می توان با کالاهای مستعمل به خوبی حل کرد.

تلویزیون مثال خوبی است. بسیاری از کالاهای الکتریکی وجود دارند که هنوز بهترین عملکرد را دارند. لباس های زیادی وجود دارد که هنوز می توان از آنها استفاده مجدد کرد. اکثر لوازم خانگی را می توان دست دوم خریداری کرد و از آنها نهایت استفاده را برد. متاسفانه مشکلی که در خرید لوازم دست دوم داریم ربطی به کیفیت آنها ندارد. بلکه به فرهنگ و عدم آگاهی ما مربوط می شود. اگر هنگام خرید کالا کمی به فکر نجات زمین باشیم و به این فکر کنیم که چقدر انرژی از آن استخراج می کنیم، شاید خرید کالاهای دست دوم را راحتتر بپذیریم.

استفاده از لوازم دست دوم، نشانی از وجدان بیدار است

مصرف گرایی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ سرمایه داری غربی است که آمریکا و اروپا و سپس کل جهان را از نیمه دوم قرن بیستم در بر گرفت. اما امروزه همین کشورها متوجه خطراتی شده اند که این شیوه زندگی برای کره زمین به همراه دارد. کاهش استفاده از پلاستیک، ایجاد صنایع بازیافت زباله، کاشت درخت، آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان و مواردی از این دست از جمله اقداماتی است که در کشورهای غربی انجام می شود. اما مهمترین چیز برای نجات زمین، گسترش فرهنگ خرید کالاهای دست دوم است.

رشد کسب و کارهای بزرگی مانند Ebay نشان می دهد که مردم به این باور رسیده اند که می توان از کالاهای دست دوم استفاده کرد. علاوه بر Ebay، شرکت کانادایی kijiji نیز تجارت خود را بر روی کالاهای دست دوم بنا کرده و مردم را به استفاده مجدد از چنین اقلامی تشویق می کند.  kijiji که در سال 2005 تأسیس شد، آگهی‌های مختلفی را در دسته‌های مختلف منتشر می‌کند و به مردم این امکان را می‌دهد تا به راحتی لوازم دست دوم خود را خریداری و بفروشند.

این امر هم باعث گسترش کسب و کار می شود و هم به کاهش تولید صنعتی کمک زیادی می کند. خیلی ها به این نتیجه رسیده اند که حتی خرید یک تی شرت دست دوم هم می تواند هوای تازه ای برای زمین باشد.

استفاده از لوازم دست دوم، نشانی از وجدان بیدار است

معامله کالای دست دوم و نقش آن در زندگی پایدار

ابتدا بیایید زندگی پایدار را تعریف کنیم. طبق ویکی پدیا.

 

«زندگی پایدار، یک روش زندگی است که بر کاهش استفاده فرد و جامعه از منابع طبیعی تأکید دارد. افرادی که این روش زندگی را برمی‌گزینند، اغلب تلاش می‌کنند تا با تغییر عادت‌های رفت‌وآمد، مصرف انرژی، رژیم غذایی، کربن‌دی‌اکسید کمتری تولید کنند. طرفداران این روش زندگی سعی می‌کنند زندگی خود را با پایداری محیط زیست و احترام به رابطه هم‌زیستی با طبیعت وفق دهند.»

بر این اساس زندگی پایدار مبتنی بر کاهش مصرف و آسیب رساندن به محیط زیست است. همانطور که در بالا ذکر شد، ما نمی توانیم قبل از مصرف گرایی به زندگی برگردیم، بنابراین باید نحوه مصرف خود را تغییر دهیم. خرید لوازم دست دوم یکی از راه های رهایی از فشارهای طبیعت است.

استفاده از کالاهای دست دوم باعث کاهش تولید می شود که به معنای استفاده کمتر از انرژی و سایر منابع روی زمین و در نتیجه کاهش دی اکسید کربن است. علاوه بر این زباله های کمتری ایجاد می شود و محیط سالم تری برای حیوانات و البته مردم خواهیم داشت. علاوه بر این، هزینه و انرژی حمل و نقل محصولات از کارخانه به مصرف کننده کاهش می یابد. اینها تنها اثراتی هستند که در حال حاضر قابل مشاهده هستند. بسیاری از اثرات پنهان، مانند زمین تمیزتر برای نسل های آینده، ارزش هر تلاشی را دارد.

جمع‌بندی

خرید و استفاده از کالاهای دست دوم راهی برای کاهش تولیدات غیر ضروری در دنیاست. کاهش مصرف انرژی،  پاک بودن قسمت های بیشتری از زمین و البته کاهش هزینه های مصرفی مردم از جمله مزایای استفاده از لوازم دست دوم است.

Rate this post
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *